De Kindertelefoon in de klas

De Kindertelefoon bestaat 40 jaar

De Kindertelefoon bestaat dit jaar 40 jaar. Kinderen van 8 tot en met 18 jaar kunnen er terecht met uiteenlopende vragen. Wat misschien nog niet iedereen weet is dat de Kindertelefoon ook bij jou in de klas kan komen, zowel bij het PO als bij het VO.

Vrijwilligers van De Kindertelefoon verzorgen in het hele land gastlessen in het basis- en voortgezet onderwijs. In de gastlessen wordt verteld waarom De Kindertelefoon er is, wat het belang is van praten en waarvoor je bij De Kindertelefoon terecht kunt. De gastlesvrijwilliger is getraind in praten met kinderen en jongeren.

De les over De Kindertelefoon sluit aan bij vele vakgebieden en kerndoelen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. De les is inzetbaar bij sociaal-emotionele vorming en gezond en redzaam gedrag. Voor mentorlessen of als de school voor deze aandachtsgebieden een methode volgt, is de les over De Kindertelefoon een uitstekende aanvulling.

Voor wie?

De gastlessen zijn bedoeld voor groepen 5,6, 7 en 8 van de basisschool en klas 1/2 van het voortgezet onderwijs. De lessen zijn toegesneden op de leeftijd van de leerlingen. Er zijn twee opties:

Opzet 1: De Kindertelefoon geeft de gastles

De lessen worden gegeven door twee vrijwilligers van De Kindertelefoon. Zij leggen uit met welke vragen en problemen kinderen en jongeren bij De Kindertelefoon terecht kunnen en hoe daarmee wordt omgegaan. Hierbij komen verschillende thema’s aan de orde, zoals verliefdheid, pesten, seksualiteit, vriendschap, kindermishandeling en echtscheiding. Behalve een basisles, is er ook materiaal voor verdieping in een vervolgles. Deze verdieping is optioneel.

Opzet 2: de school geeft zelf de gastles

Scholen kunnen ook zelf het lespakket aanvragen en de les door eigen mentoren of docenten laten geven.

Kosten

Een basisles duurt ongeveer 50 minuten. De kosten van een gastles bedragen €30,- . Elke extra gastles op dezelfde dag en dezelfde school kost €2,50 extra, met een maximumbedrag van €40,- .

Aanvraag gastles of lespakket

Is jouw school geïnteresseerd in een gastles of het lespakket van De Kindertelefoon, bekijk dan hier de brochure. Als je daarna dit formulier invult, neemt De Kindertelefoon zo spoedig mogelijk contact op.

40 jaar

In verband met het 40-jarig bestaan heeft De Kindertelefoon een speciale website gemaakt, 40jaardekindertelefoon.nl. Daarop staat onder meer informatie over de geschiedenis en een podcastserie waarin verschillende mensen vertellen over hun contact met De Kindertelefoon, ergens in de afgelopen 40 jaar.