Eerste kinderdirecteuren Groene Zeeuwse Schoolpleinen tekenen jaarcontract

Groene Revolutie Zeeuwse Schoolpleinen wil in acht jaar alle 200 schoollocaties vergroenen

Obis Broekema uit Kerkwerve, Anne Dijkhuizen uit Kamperland, Tijn van ’t Westeinde uit ’s Heer-Abtskerke en Jedithja Steenbeek uit Oost-Souburg zijn heel 2019 ambassadeur van alle kinderen in Zeeland die een groen schoolplein en meer buitenles willen.

De vier tekenden op 13 februari een contract op het provinciehuis in Zeeland, in aanwezigheid van Carla Schönknegt (gedeputeerde provincie Zeeland) en Vincent van der Veen (IVN Natuureducatie). Voor de functie hadden 20 kinderen uit groep 6 en 7 zich aangemeld met een vlog, waarin ze lieten zien waarom zij dé nieuwe directeur moesten worden.

Het contract is voor één dag per maand en in die dag gaan ze langs bij verschillende scholen in Zeeland. Er worden dan gesprekken gevoerd met leerkrachten en politici om te kijken hoe groene schoolpleinen zo leuk mogelijk zijn voor kinderen. De kinderdirecteur houdt hier ook vlogs van bij zodat iedereen op de hoogte kan blijven. Als salaris mogen de directeuren elke maand een natuuruitje kiezen in de provincie Zeeland en ontvingen ze een vlogcamera om hun ervaringen vast te leggen. Ook het eigen schoolplein wordt niet vergeten. Naast het jaarcontract ontvingen alle directeuren nog vijftienhonderd euro voor het vergroenen van hun schoolplein.

De benoeming van de vier kinderdirecteuren maakt deel uit van de Groene Revolutie Zeeuwse schoolpleinen, een initiatief van IVN Zeeland, GGZ Zeeland en de PABO van Hogeschool Zeeland. Doel is om binnen een schoolgeneratie (acht jaar) alle 200 schoollocaties te voorzien van een groene speel- en leeromgeving.