EU-Schoolfruit weer van start

Drie spelen beschikbaar voor sociale interactie tijdens fruitmoment

Op 13 november is EU-Schoolfruit weer van start gegaan. EU-Schoolfruit stimuleert kinderen op de basisschool om samen in de klas fruit en groente te eten. Deelnemende scholen ontvangen 20 weken lang iedere week 3 porties groente en fruit voor alle leerlingen. En dat helemaal gratis dankzij financiering van de Europese Unie. Dit jaar is het project extra leuk omdat er drie spelen beschikbaar zijn voor sociale interactie tijdens het fruitmoment: groente- en fruitdomino (groep 1,2 en 3), groente- en fruitbord (groep 4 en 5), groente- en fruitkwartet (groep 6, 7 en 8).

Waarom meedoen aan EU-Schoolfruit?

Kinderen eten te weinig groente, fruit en volkoren producten. In 2021 had 50% van de volwassenen en ruim 30% van de kinderen van 4 tot 16 jaar in Nederland overgewicht.

Het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma helpt kinderen meer groente en fruit te eten. Gezond eten geeft kinderen genoeg energie en belangrijke voedingsstoffen om goed te groeien en zich te ontwikkelen. De school is de perfecte plek om over voedsel en gezond en duurzaam eten te leren.

Scholen heel positief over EU-Schoolfruit

In het schooljaar 2022-2023 hebben 2.416 schoolvestigingen deelgenomen aan het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma. Na afloop van de 20 weken gratis fruit en groente is het programma geëvalueerd door Right Marktonderzoek. In totaal hebben 1500 scholen meegedaan aan het onderzoek. Bijna alle scholen zijn (heel) positief over EU-Schoolfruit (99%). Bijna de helft van de scholen (49%) geeft een 9 of hoger. Gemiddeld krijgt het programma een rapportcijfer van een 8,5.

Lesportaal Chef!

In de 20 weken van EU-Schoolfruit kunnen scholen ook gebruikmaken van het online lesportaal Chef! Hier vinden leerkrachten voor elke groep een startles en andere korte lesactiviteiten over fruit en groente. Leerkrachten die meer willen doen met educatie rondom gezonde voeding kunnen hier ook de aanvullende Smaaklessen en Smaaklesactiviteiten vinden.

Drie spelen in Chef!

Er zijn dit jaar drie spelen beschikbaar in Chef! De spelen zijn gemaakt door Glos Educatief.

Groente- en fruitdomino

Dit spel is bedoeld voor de groepen 1, 2 en 3. Het spel leert kinderen over de groei van bepaalde groente- en fruitsoorten. Bij dit spel kun je verder ingaan op de groeiwijze van fruit en groente. Voor groep 1-2 kun je gebruik maken van de Smaakles ‘Van zaadje tot eten’ of voor groep 1, 2 en 3 de les ‘Alle plantjes groeien anders’ uit de Smaakmissie Moestuin.

Groente- en fruitbord

Dit spel (zie openingsafbeelding) is bedoeld voor de groepen 4 en 5. Het spel leert kinderen over de herkomst, groeiwijze en bewaarwijze van de groente- en fruitsoorten. Bij dit spel kun je verder ingaan op de groeiwijze van fruit en groente, de herkomst, voedselverspilling en duurzaamheid. Je kunt voor groep 4 gebruik maken van de Smaakles ‘Groente en fruit van ver’. Of de les ‘Alle plantjes groeien anders’ uit de Smaakmissie Moestuin. Voor groep 5 kunt je gebruik maken van de Smaaklessen ‘Etenswaren bewaren’ en ’Wat een verspilling!’.

Groente- en fruitkwartet

Dit spel is bedoeld voor de groepen 6, 7 en 8. Het spel leert kinderen over groente en fruit uit Nederland, voedselverspilling, duurzaamheid en keurmerken. Bij dit spel kun je verder ingaan op verschillende aspecten van duurzaamheid, zoals energieverbruik, gewasbescherming, klimaatbelasting of biodiversiteit. Stel vragen over het verschil in klimaatbelasting tussen appels uit Nederland en ananas uit Zuid-Amerika. Of vragen over de verschillen tussen groente uit een verwarmde kas of van de koude grond. Wat heeft een sluipwesp te maken met biologische gewasbescherming of waarom liggen er vaak bloemranden om een akker? Voor groep 6 kun je de Smaakles ‘Waar komt ons eten vandaan’ gebruiken. Voor groep 7 de Smaakles ‘Het appeldebat’ en voor groep 8 kun je gebruik maken van de Smaakles ‘Fair Trade’. Voor groep 7-8 kun je ook de lessen van de Smaakmissie Voedselverspilling gebruiken.