Grote Pieperles tijdens Nationale Buitenlesdag bij opening buurtschooltuin

Dubbel feest bij basisschool De 4 Heemskinderen in Etten-Leur

Deze week is het de Week van de Schooltuin. Op dinsdag 9 april vond op talloze basisscholen in Nederland de Nationale Buitenlesdag plaats met de Grote Pieperles. Op basisschool De 4 Heemskinderen in Etten-Leur kreeg de dag een extra feestelijk tintje omdat ook de nieuwe buurtschooltuin werd geopend.

Wat is een pieper? Het blijft stil op de vraag van Petra Wevers van Krachtig Buiten in de nieuwe buurtschooltuin van basisschool De 4 Heemskinderen in Etten-Leur. Ze houdt aan het begin van de Grote Pieperles een pootaardappeltje in de lucht. Wat je van een aardappel kunt maken weten de leerlingen van groep 6 wel: friet, stamppot, hete bliksem!

Gretig pakken ze een blauw schepje en een aardappeltje en graven een gat in de kersverse buurtmoestuin tegenover hun school. “De worteltjes moeten naar boven’’, roepen de kinderen tegen elkaar voordat ze de gaten weer dichten.

Ambassadeur

Petra Wevers heeft de afgelopen weken 50 kilo pootaardappelen verspreid over basisscholen en bso’s in Brabant en Dordrecht en is daarmee een ware ambassadeur van de Week van de Schooltuin en de Nationale Buitenlesdag.

In Etten-Leur kreeg de Buitenlesdag wel een heel bijzondere invulling: de buurtschooltuin werd officieel geopend en ingericht. Alle leerlingen van basisschool De 4 Heemskinderen hadden deze dag een taak in de inrichting van het voormalige grasveld tegenover de school.

Grond van woningcorporatie

“Wij wilden graag wat anders dan gras op het veldje naast ons huis”, vertelt buurvrouw Diana Timmers. Woningbouwcorporatie Alwel had daar wel oren naar en ook de school wilde graag een ‘buitenleslokaal’ als verlengstuk van het schoolplein dat nog moet worden vergroend.

Directeur Ester Donselaar: “Wij vinden het belangrijk dat kinderen veel meer natuurlessen leren door het doen en ervaren. En dat ze zo ook leren dat groenten niet in een plastic zak groeien.” Een werkgroep van vier leerkrachten krijgt ruimte om alles rond de buurtschooltuin te organiseren. “Die keuze hebben wij als school bewust gemaakt, omdat wij dit groene buitenonderwijs belangrijk vinden. Tijdens NL Doet hebben we met enkele leerkrachten gezamenlijk de basis gelegd voor de tuin.” De school, corporatie Alwel en andere sponsors droegen bij aan de inrichting met een tipi van wilgentakken, groentetuintjes en een bloementuin voor de insecten.

Betekenisvol onderwijs

Meester Vincent van Gorp van groep 6 tekende het ontwerp. Hij heeft ook al jaren moestuinbakken op het terras naast zijn klas. “In de klas kun je wel instructie geven, maar het is heel fijn dat ze het geleerde buiten kunnen toepassen. Dan wordt de les echt betekenisvol, zijn ze samen bezig en kunnen ze ook hun eigen ideeën inbrengen en uitvoeren.”

Rowan is helemaal in zijn element. Hij is vandaag 12 jaar geworden en legt op zijn gemak het pootgoed voor de andere leerlingen klaar in de bedden. “Ik heb al een paar jaar een eigen moestuin van 100 vierkante meter en een kas voor tomaten en komkommers. Mijn opa zit ook bij de volkstuinvereniging en wij helpen elkaar. Deze schooltuin vind ik ook heel leuk. Het is rustgevend.”

Proeven

Buurvrouw Diana kijkt glunderend naar alle gravende en scheppende kinderen. “Chapeau voor alle betrokkenen! Ik vind het geweldig”, zegt ze. “Ik hou van de gezelligheid van de kinderen en vind het heel mooi dat ze hier straks zien wat er uit een zaadje of pootaardappel komt. Dat ze leren proeven en het dan misschien lekkerder vinden dan ze hadden verwacht. En wie weet gaan ze er thuis ook mee verder.”

Twee leerlingen komen naar haar toe. “Heeft u de soep gemaakt die we aan het begin van de les mochten proeven?” Diana beaamt dat. “We vonden het heel lekker!” En weg zijn ze weer, de buurtschooltuin in.