‘Hulptroepen uit de natuur’ laat groep 4, 5 en 6 natuur echt beleven

Lesprogramma met zeven onderdelen

De natuur echt beleven. Dat is het uitgangspunt van het educatieprogramma ‘Hulptroepen uit de natuur’ met zeven afwisselende activiteiten voor leerlingen van groep 4, 5 en 6. Het programma is ontwikkeld door Koppert Biological Systems, een bedrijf dat nuttige insecten kweekt voor de tuinbouw, in samenwerking met Naturalis ter ere van het 50-jarig jubileum van KBS.

Met het educatieprogramma wil KBS kinderen enthousiasmeren voor de natuur en stimuleren vaker op ontdekkingstocht naar buiten gaan. Zo wil het bedrijf ook de samenwerking met de natuur in de toekomst bevorderen.

Het programma bestaat uit zeven onderdelen:

• Snack op tafel (1)
  • Ingezzzzzzoemd op je eten (2)
  • Experiment: het mysterie van de mislukte aardbei (2b)
  • Paniek in de klas (3)
  • Op expeditie naar buiten! (4)
  • Hulptroepen uit de natuur LIVE (5)
  • Afsluiting (6)

Bij het programma gaan leerlingen gaan onder andere ontdekken waar hun voedsel vandaan komt en plantjes zaaien (1), bloemen ontleden en bestuivingsquizzzzen (2), een echt experiment doen (2b), meedenken over de problemen van kweker Dennis (3), naar buiten op expeditie (4), échte levende insecten bestuderen (5) en een leuk spel spelen om kennis te testen (6).

Elke activiteit duurt 45 minuten. Activiteit 2b is een uitzondering, deze kun je over meerdere momenten verdelen, voor 10-30 minuten. Je kunt het programma inkorten of uitbreiden. Ook staan er in de handleiding verdiepingsopdrachten en suggesties om de activiteit in te korten.

‘Hulptroepen uit de natuur’, dat in september 2017 werd gelanceerd door Dolores Leeuwin van Het Klokhuis, wordt inmiddels op meer dan 80 scholen toegepast. Het programma is een passende invulling voor het leerplankader Wetenschap & Technologie van SLO en beantwoordt aan de kerndoelen 39 t/m 44 en 50.

Meer weten? Breng dan tijdens de NOT van 22 tot en met 26 januari in de Jaarbeurs in Utrecht een bezoek aan stand 01.B133.