Koning Willem-Alexander opent Week voor de Gezonde Jeugd

Van 11 tot 15 maart komt Nederland in beweging

Het klinkt heel normaal, een gezonde jeugd. Toch groeien jongeren ongemerkt op in een omgeving waarin ongezonde keuzes vaak letterlijk het meest voor de hand liggen. In Nederland heeft een op de zeven kinderen overgewicht. Om aandacht te vragen voor een gezonde generatie gaf Koning Willem-Alexander afgelopen vrijdag het startsein van de ‘Week voor de Gezonde Jeugd'.

Uit recent onderzoek van 'Gezondheid en Welzijn van Scholieren’, de Nederlandse tak van Health Behaviour in Schoolaged Children (HBSC), blijkt dat Nederlandse jongeren onvoldoende bewegen en niet gezond genoeg eten.
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is het goed als jongeren minimaal een uur per dag bewegen om gezond te blijven. Bewegen en spelen is gezond. Voor je lijf én je brein. Nederland presteert in vergelijking met andere Europese landen gemiddeld goed. Maar dit kan natuurlijk nog beter.

Lokale activiteiten

In de week voor de Gezonde Jeugd worden daarom op scholen, verenigingen en buurthuizen activiteiten georganiseerd om een gezonde leefstijl bij kinderen te stimuleren. JOGG-ambassadeur Ingrid Jansen brengt bijvoorbeeld in Roosendaal meer dan 300 kinderen in beweging, danser/acteur Juvat Westendorp danst met kinderen in Haarlem. In Neder-Betuwe lopen honderden kinderen samen met Erben Wennemars The Daily Mile en bij RKC Waalwijk vindt het Kampioenschap Tikkertje plaats.
Marjon Bachra, directeur JOGG: “We willen laten zien hoe leuk het kan zijn om gezond te leven. Kinderen die wél genoeg bewegen en gezond eten zijn fitter, kunnen zich beter concentreren en zitten lekkerder in hun vel.”

Stap vooruit naar een gezonde omgeving

De initiatiefnemer van de week is Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG). Samen met bijna 145 gemeenten zet zij zich landelijk en lokaal in om de omgeving van kinderen gezonder te maken. Een netwerk van ouders, wijkbewoners, lokale bestuurders, professionals en ondernemers maken afspraken voor concrete actie. Er is inmiddels zichtbaar resultaat; in 25 gemeenten is er een daling van het BMI bij de jeugd.

Welke stap zet jij/zetten jullie vooruit tijdens de Week voor de Gezonde Jeugd? Kijk voor meer informatie op:www.weekvoordegezondejeugd.nl

De foto's bij dit artikel zijn van Hilbert Krane.