Lesmethode voor nieuwkomerskinderen op basisschool

Gratis hoofdstukken Wereldreizigers

Een vluchtelingenkind in de klas heeft extra ondersteuning nodig. Wereldreizigers richt zich op hun sociaal-emotionele ontwikkeling en hun verbondenheid met klasgenootjes. De lesmethode kan gebruikt worden op zowel reguliere basisscholen als op scholen speciaal voor nieuwkomersleerlingen. Om kennis te maken, biedt Wereldreizigers een gratis proefpakket dat je meteen kunt inzetten.

Het proefpakket bestaat uit de hoofdstukken Wie ben ik?, Spel en Spelen en Gedachten. In de verschillende lessen van Wereldreizigers leren leerlingen laagdrempelig hun nieuwe omgeving kennen, en leren ze hun klasgenoten te vertellen over waar ze vandaan komen.

Kinderen groeien naar elkaar toe

Scholen die gebruik maken van de lesmethode zijn positief. Docenten vertellen dat de methode voor meer verbondenheid zorgt in de klas. Bovendien durven de kinderen meer met elkaar te delen.

Meer over Wereldreizigers

Voor scholen en klassen met alleen nieuwkomersklassen zijn er 10 thema’s te verdelen over ongeveer 20 lessen. Thema’s zijn onder andere: wie ben ik, thuis, feesten en andere belangrijke dagen, spel en spelen, vriendschap en afscheid nemen. Doel is de kinderen op verhaal te laten komen om zo hun veerkracht te versterken.

Ook staan er zeven lessen mindfulness in Wereldreizigers, gemaakt door Ilse Vlietstra, leerkracht en intern begeleider nieuwkomersklas. Behalve voor nieuwkomersklassen, ook in ‘gewone’ klassen bruikbaar. Kinderen leren ontspannen, waardoor hun stress vermindert, de sfeer verbetert en hun concentratie toeneemt.

Vier lessen voor reguliere basisscholen, met meestal maar enkele nieuwkomerskinderen in een klas, gaan over: leerlingen uit andere landen, elkaar helpen, verhuizen en van school veranderen, en nieuwe leerlingen welkom heten. Ze zijn bijvoorbeeld goed in te passen bij wereldoriëntatie en burgerschap. Ze zijn zo gemaakt dat nieuwkomers zich niet in het middelpunt voelen staan, maar wel het effect hebben dat de nieuwkomer zich indirect extra gesteund voelt.

Click hier voor de inhoudsopgave en het voorwoord van het docentenboek. Naast het docentenboek is er ook een leerlingenmap.