Margarethaschool (Arnhem) en CBS De Waterhof (Delft) genomineerd voor Sportiefste Basisschool van Nederland 2024

Margarethaschool (Arnhem) en CBS De Waterhof (Delft) zijn genomineerd voor Sportiefste Basisschool van Nederland 2024. De winnaar wordt op 9 april 2024 bekendgemaakt. Het is de twaalfde keer dat het KVLO (Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding) en Kenniscentrum Sport en Bewegen deze verkiezing organiseren, deze keer in nauwe samenwerking met CALO Windesheim.

Over de deelnemende scholen

De scholen die strijden om de titel zijn voorbeeldscholen voor andere scholen op het gebied van het maken van beweegbeleid. Zij hebben een uitmuntend aanbod bewegen en sport en beschikken bovendien over een vakleerkracht 2.0. Zij stimuleren hun leerlingen om een actieve en gezonde leefstijl te ontwikkelen. Het aanbod is het aanbod geborgd in het schoolbeleid. Met de verkiezing hoop de organisatie zoveel mogelijk scholen te inspireren en leerlingen zo veel en zo veelzijdig mogelijk te laten bewegen. Deelnemende scholen zijn in het bezit van het themacertificaat Bewegen en Sport van het Vignet Gezonde School.

Jury bezoekt genomineerde scholen

De jury zal voorafgaand aan de prijsuitreiking op 9 april een bezoek brengen aan de twee genomineerde scholen. Hier krijgen ze een rondleiding en zullen ze vragen stellen aan de schoolleiding, de vakleerkracht(en) bewegingsonderwijs, groepsleerkrachten en daarnaast ook leerlingen van de school.

Event op 9 april

De twee genomineerde scholen strijden op 9 april 2024 om de titel ‘Sportiefste Basisschool van Nederland 2024’ op de CALO van Hogeschool Windesheim. De beide scholen laten een filmpje van hun school zien en de leerlingen verzorgen een podiumpresentatie voor alle aanwezigen. Daarna volgt een sportief programma voor de leerlingen en uiteindelijk de prijsuitreiking. Ook zal er een kennisevent worden georganiseerd voor sport- en beweegprofessionals, collega-scholen, studenten, beleidsambtenaren sport en andere belangstellenden. De winnaar wordt de opvolger van de CBS Het Lichtpunt (Rhoon), die in 2022 de titel in de wacht sleepte.

Openingsfoto: CBS Het Lichtpunt werd in 2022 uitgeroepen tot Sportiefste Basisschool van Nederland.