Nationale Buitenlesdag in 2024 op 9 april

Op 9 april 2024 vindt de negende editie van de Nationale Buitenlesdag plaats. Op deze dag verlaten leerlingen in heel het land het klaslokaal om van hun juf of meester les te krijgen in de frisse buitenlucht. Voorheen organiseerde IVN Natuureducatie dit samen met Jantje Beton. Nu Jantje Beton heeft besloten zich meer op buitenspelen en speelplekken te richten, gaat IVN zelfstandig door met Buitenlesdag.

Een kwart van de lestijd buitenlestijd

Als het aan IVN ligt is het elke dag Buitenlesdag. IVN vindt het namelijk ontzettend belangrijk dat kinderen tijdens schooltijd veel meer buiten komen. Daarom is missie van IVN: 25 procent van de lestijd is buitenlestijd. Dat betekent dat kinderen iedere dag buiten les krijgen. Iets wat ontzettend belangrijk is, want buitenles zorgt voor gelukkigere en gezondere kinderen, die meer bewegen, enthousiaster zijn en uiteindelijk ook beter presteren.

Sinds 2016

IVN Natuureducatie organiseert sinds 2016 de campagne Buitenlesdag om aandacht te vragen voor het gebruik van het schoolplein om les te geven. Het (groene) schoolplein en de buurt vormen een fantastisch buitenlokaal voor natuurlessen maar ook om vakken als taal, rekenen, geschiedenis en techniek contextrijk en geïntegreerd aan te bieden, met meer ruimte voor beweging. Dat is niet alleen heel leuk, het is ook gezond en goed voor de ontwikkeling van de leerlingen.

Steeds meer leerkrachten gaan op de Nationale Buitenlesdag, maar ook op andere dagen in het jaar, naar buiten. Maar op de, door leerkrachten zelf genoemde, 25 procent buitenlestijd zitten we nog lang niet. IVN probeert leerkrachten en scholen te helpen door inspiratie en voorbeelden te geven, kennis te delen en onderzoek te doen. IVN geeft tips en inspiratie om het schoolplein te vergroenen en het nog geschikter te maken voor buitenlessen. Bovendien roept IVN andere partijen, zoals de landelijke overheid, op om te helpen om belemmeringen voor buitenles geven weg te nemen. IVN wil met hen samen toewerken naar een generatie van echte buitenjuffen en buitenmeesters.

Alle buitenlessen

Op de website van de buitenlesdag staan alle buitenlessen. In het brede aanbod kan zowel gezocht worden op groep als op vak.