Ongeïnteresseerd gedrag vaak terug te voeren op een tekort aan slaap

Gezonde slaap, het fundament onder ons dagelijks functioneren!

Slapen is het fundament onder je dagelijks functioneren. Dit geldt voor jezelf als leerkracht of docent maar ook voor al je leerlingen of studenten. Wanneer jijzelf een paar brakke nachten achter de rug hebt zal je vast herkennen dat je minder geduld hebt, minder geconcentreerd bent en een korter lontje hebt. Veel kinderen hebben tegenwoordig een chronisch slaaptekort. Het lijkt dan alsof het kind ongeïnteresseerd is, lui, dwars, brutaal of gedragsproblemen heeft. De achterliggende oorzaak kan dus ook een slaapprobleem zijn. Met deze column wil ik jouw ogen openen voor signalen van slaapproblemen waarvan je eerst misschien dacht dat het onwil of wangedrag betrof. Maar ik wil vooral dat je door gaat vragen en er iets mee doet.

Bioritme van een puber

Het bioritme van een puber schuift naar latere tijden. De slaaptijden lagen bijvoorbeeld vóór hun 11ejaar nog tussen 21.00-7.00 uur, in de pubertijd verschuift de biologische klok gerust naar tussen 24.00-9.00 uur. Echter de school begint al om 8.30 uur... Dit zorgt voor een social jetlag. Een social jetlag betekent dat de sociale verplichtingen er voor zorgen dat je slaap te kort komt en dat je niet binnen je biologische kloktijden kunt slapen. Ja, je leest het goed, ...KUNT slapen.

Een puber KAN niet altijd voor 24.00 uur in slaap vallen. De melatoninecurve en orgaansystemen staan tussen 22.00-24.00 uur nog op standje “wakker”. Een puber heeft absoluut 9 uur slaap nodig en dit haalt hij dus niet.

Daarnaast versnipperen pubers soms hun slaap door ‘s nachts op social media te kijken terwijl het al lang slaaptijd is.

Ken je het gezegde: Je bent wat je eet? Zo kun je ook zeggen: Je bent zoals je slaapt!

Francis de Haan, slaaptherapeut

Gedragsproblemen door slaaptekort

Chronisch slaaptekort zorgt voor veel problemen: moeite met opstaan in de ochtend, te laat komen op school, verminderde schoolprestaties, gedragsproblemen, slaperigheid overdag, impulsiviteit, risicogedrag, verslavingsgevoeligheid en meer behoefte aan het eten van suikers en vetten. De wetenschappelijk bewezen lichamelijke gevolgen zijn: meer kans op hart- en vaatziekten, angstklachten of depressie, diabetes TII, zwaarlijvigheid en verlaagde weerstand. Deze kinderen zitten bij jou in de klas en zijn 'lui, onhandelbaar of vaak ziek' Nodig deze kinderen eens uit na afloop van de les en vraag specifiek naar hun nachtrust.

Hoe laat gaan ze slapen en hoe laat slapen ze ECHT?

Kijken ze 's nachts op hun telefoon in bed?

Kunnen ze makkelijk opstaan in de ochtend?

Voelen ze zich uitgerust overdag?

Hebben ze energie voor sport en sociale bezigheden?

Zou het kunnen dat ze te weinig slaap krijgen?

Wat kun je doen?

Als docent kun je meehelpen deze slapeloze kinderen vroegtijdig op te sporen om zowel gedragsproblemen als gezondheidsproblemen te voorkomen. Het lespakket Charge your brainzzz draagt op een speelse manier bij aan de bewustwording van het belang van voldoende kwalitatieve slaap, goede slaaphygiëne en gezond slaapgedrag.

Uitgeruste leerlingen zijn een stuk gezonder en gezelliger in de klas. Dit is fijn voor henzelf en ook voor jou als docent.Is er echt een slaapprobleem? Dan kun je verwijzen naar de Slaapoefentherapeut. Deze geeft een-op-een maatwerk slaaptherapie om de leerling te helpen om aan voldoende slaapuren te komen. Hiermee komt zijn of haar leven weer op de rit en keert de positieve flow terug.

Meer informatie over de persoonlijke begeleiding van slaapproblemen bij pubers:

www.slaapoefentherapie.nl

www.slaapoefetherapie.nl/blog