Vijfde editie Nationale Buitenlesdag

Op 22 september 2020 vindt de Nationale Buitenlesdag plaats. Scholen mogen al meedoen als ze minstens één klas één uur buitenles geven. Inmiddels hebben zich al 3693 scholen opgegeven. De Nationale Buitenlesdag is een initiatief van Jantje Beton en IVN Natuureducatie.

De Nationale Buitenlesdag, die dit jaar voor de vijfde keer plaatsvindt, wordt steeds populairder. De editie van 2020 stond aanvankelijk voor 7 april 2020 gepland, maar werd vanwege corona verplaatst naar 22 september 2020. Daar waar in 2019 ruim 2700 scholen meededen, hebben zich nu al bijna 1000 scholen meer, 3693, gemeld op www.buitenlesdag.nl.

Ook voor VO

De Nationale Buitenlesdag is overigens niet alleen voor basisscholen, ook steeds meer scholen van het voortgezet onderwijs doen mee. Op de site staan 16 speciale lessen voor het VO, waarbij gebruikt wordt gemaakt van de Bosatlas van de Duurzaamheid.

Databank PO

Inmiddels beschikt de website over een databank met 70 buitenlessen voor het PO. Deze zijn te filteren op groep (1 t/m 8) en op vak (Thuisopdracht, Kunstzinnige Oriëntatie, Rekenen, Taal, Wereldoriëntatie, Overig).

Nieuwe ideeën voor buitenlessen zijn altijd welkom. Ze kunnen worden gemaild naar info@buitenlesdag.nl.

Buitenlessen populair

Buitenlessen zijn populair. Dat bleek uit een onderzoek van ResCon uit 2019 onder 400 kinderen. Zij waardeerden de buitenlessen gemiddeld met een 8.8. Lees hier het hele onderzoek.

Inmiddels is de datum voor de zesde editie ook al bekend: 13 april 2021.