Vrijwel alle basisscholen waarderen het EU-Schoolfruitprogramma

Inschrijven voor editie 2019-2020 kan tussen 2 en 13 september

Zo goed als alle scholen (98%) zijn (heel) positief over het EU-Schoolfruitprogramma. Dat blijkt uit de evaluatie over het schooljaar 2018-2019. In dat schooljaar deden bijna 3.000 basisscholen mee aan het programma. Tussen 2 en 13 september kunnen scholen zich inschrijven voor de editie van 2019-2020.

EU-Schoolfruit stimuleert kinderen samen in de klas fruit en groente te eten. Deelnemende basisscholen ontvangen 20 weken lang iedere week 3 porties groente en fruit voor alle leerlingen. En dat helemaal gratis dankzij financiering van de Europese Unie. EU-Schoolfruit 2019-2020 loopt van week 46 in 2019 tot en met week 16 in 2020.

Nederland neemt in schooljaar 2019-2020 voor het elfde jaar deel aan de Europese schoolfruitregeling. De regeling heeft als doel:

• De consumptie van groente en fruit bij schoolkinderen te stimuleren.
  • Kinderen gezonde eetgewoonten aan te leren.
  • De afzet van groente en fruit te bevorderen.

EU-Schoolfruit is ook opgenomen als Gezonde School activiteit voor het thema Voeding.

Deelnemende basisscholen zijn erg enthousiast, zo blijkt uit het rapport ‘Resultaten evaluatie Schoolfruit- en groenteprogramma 2018 – 2019’ van Right Marktonderzoek en Advies.

Zo goed als alle basisscholen (98%) zijn (heel) positief over het EU-Schoolfruitprogramma. Men vindt het een mooi initiatief en vindt het belangrijk om gezonde voeding te stimuleren. Ook kinderen en leraren zijn erg tevreden over het programma, 85% van de scholen geeft aan dat de meeste kinderen en leraren enthousiast zijn. Het enthousiasme onder ouders is iets lager, maar nog altijd zegt driekwart van de scholen dat de meeste ouders enthousiast zijn. Veel scholen hebben het gevoel dat kinderen, door het EU-Schoolfruitprogramma vaker fruit en groente meenemen naar school.

Appels zijn nog altijd het meest populair als het gaat om fruit- en groentesoorten die het meest geschikt zijn, gevolgd door peren, bananen en mandarijnen. Scholen vinden het belangrijk dat het fruit eenvoudig te bereiden en uit te delen is en daarnaast zijn kinderen van huis uit gewend deze fruitsoorten te eten, wat de consumptie ook vereenvoudigt. Toch zijn veel scholen van mening dat variatie ook belangrijk is. Tot de minst geschikte soorten rekent men de radijs en de ananas. De meeste kinderen kennen de radijs niet en vinden het daarnaast niet lekker. Ananas wordt als te bewerkelijk ervaren.

Bijna alle scholen (94%) zijn (zeer) tevreden over de informatie die wordt gedeeld over het EU-Schoolfruitprogramma. Slechts een enkeling is iets minder tevreden, waarbij dit voornamelijk te maken heeft met de grote hoeveelheid informatie die men ontvangt. De afzonderlijke middelen worden allemaal positief beoordeeld, waarbij het hoogste cijfer (8,0) gaat naar de digitale nieuwsbrief.

Lees hier het hele onderzoek.

Lees hier alles over deelname aan EU-Schoolfruit 2019-2020.

Kijk hier voor een overzicht van beschikbare lesmateriaal.