World Cleanup Day scholen editie

Tweede editie woensdag 15 september 2021

Plastic Soup Foundation organiseert op woensdag 15 september 2021 World Cleanup Day scholen editie. Tijdens deze grootste wereldwijde opruimactie ruimen meer dan 20 miljoen mensen in 180 landen de planeet op. Docenten en leerlingen worden opgeroepen om niet alleen op te ruimen maar ook vast te leggen wat er allemaal ligt.

De scholeneditie van World Cleanup Day werd in 2020 voor het eerst georganiseerd. Bij de scholeneditie worden basisscholen, middelbare scholen en bso’s opgeroepen om een opruimactie te organiseren. World Cleanup Day biedt hiervoor speciale lessen, winacties en prijzen aan.

Voor basisscholen

Voor leerlingen van groep 4 tot en met groep 8 heeft World Cleanup Day een les over de uitdagingen en oplossingen van plasticvervuiling. De les kan je met je klas behandelen voordat ze aan de opruimactie beginnen.

Tijdens de opruimactie worden de leerlingen in groepjes ingedeeld. De leerlingen houden op turflijsten bij wat ze vinden. Dat is belangrijk omdat Plastic Soup Foundation met die informatie de industrie en politiek kan wijzen op hun verantwoordelijkheden. World Cleanup Day noemt dat citizen science of in het Nederlands burgerwetenschap.

Voor basisscholen die naast de totaallijst ook een leuke foto insturen heeft World Cleanup Day nog een leuke verassing in petto.

Bekijk ook de andere lessen over de plasticsoep voor het basisonderwijs.

Voor middelbare scholen

Speciaal voor de World Cleanup Day-scholeneditie is er een les die zich richt op zwerfafval en de gevolgen hiervan voor mens, dier en natuur. Tijdens deze les wordt de opruimactie uitgelegd. De leerlingen gaan niet alleen opruimen maar leggen ook aan de hand van een app vast wat zij gevonden hebben.

Bekijk ook de andere lessen over de plasticsoep voor het voortgezet onderwijs.

Foto challenge middelbare scholen

Leerlingen van het voortgezet onderwijs worden op World Cleanup Day-scholeneditie uitgedaagd voor een foto challenge! Plastic Soup Foundation geeft een prijs weg aan de leerling of groepje leerlingen (max. 4) die de meest creatieve foto van hun World Cleanup Day actie insturen naar educatie@plasticsoupfoundation.org.

DJ Sam Feldt live bij jou op het schoolplein!

Als je met de héle (middelbare) school een opruimactie organiseert maak je kans op een optreden van onze ambassadeur dj Sam Feldt als kick-off op World Cleanup Day. Zo starten jullie je opruimactie spetterend en kan de school het nieuwe schooljaar feestelijk beginnen!

Doet jouw héle school mee met World Cleanup Day-scholeneditie? Stuur dan een mailtje naar educatie@plasticsoupfoundation.org en misschien staat Sam Feldt straks bij jullie op het schoolplein.

Voor BSO’s

Ook als BSO kan je een opruimactie doen! World Cleanup Day heeft een aantal leuke video’s en een actieplan samengesteld zodat BSO’s gemakkelijk een opruimactie kunnen organiseren.

Bekijk de materialen.

Scholen en BSO’s kunnen zich hier aanmelden.