Zeg, ken jij de moestuinman?

Moestuinman Simon Eurlings komt elke dinsdag langs bij basisschool De Vlieger in Hoensbroek

Op dinsdag is het feest bij basisschool de Vlieger in Hoensbroek (Limburg) want dan komt de Moestuinman langs. ‘Zeg, ken jij de moestuinman’ zongen de neefjes van Simon Eurlings, nu werkzaam als Moestuinman, toen zij hem vol enthousiasme aan de gang zagen met het kweken van zijn eigen groente.

Een uit de hand gelopen corona-lockdown-hobby, die startte in zijn appartement met het laten ontkiemen van een avocadopit en een zakje oud broccolizaad. Het groeide uit tot een populair instagramkanaal en uiteindelijk een eigen bedrijf. Ook de school uit Hoensbroek pikte de filmpjes op die Simon maakte en vroeg hem om mee te denken en te doen. Want zij hadden de wens om natuur en moestuinieren in hun curriculum op school op te nemen. Maar school zag ook in dat daar kennis en tijd voor nodig was die niet direct bij de leerkrachten zelf gehaald kon worden.

Sinds de transformatie van een verwilderd stuk schoolplein met afgekeurde speeltoestellen tot een terrein met fruitbomen, kruiden, fruitstruiken, een kikkerpoel en een moestuin, komt Simon wekelijks langs. De school werkt met talenttijden, met vier talentthema’s waarvan ‘natuur’ er één is. Geclusterd in een onderbouw, middenbouw en bovenbouwgroep, kiezen de kinderen op dinsdag allemaal zelf een talentthema waaraan ze mee willen doen. Elk thema moet minstens één keer per jaar gevolgd worden.

Natuurles en moestuinles lopen bij Simon als vanzelf in elkaar over. Zaaien, verzorgen, oogsten en proeven komen aan bod, maar een kikkerles linkt ook aan de moestuin: Kikkers eten de slakken op die zich anders tegoed doen aan de sla. Ook vaste planten horen er wat hem betreft bij: het Voedselbosje dat samen met IVN Natuureducatie is aangelegd, biedt een mooie aanvulling bij het oogsten en proeven. Rode bieten vies? Kinderen smullen ervan in een smoothie met aardbei en framboos!

Kinderen die niet altijd excelleren in de klas, ziet hij in de schooltuin letterlijk tot bloei komen. Dat wordt extra duidelijk op een andere basisschool in Hoensbroek, de Mheyster, waar Simon, naast de reguliere moestuinlessen in het groeiseizoen, ingezet wordt om jaarrond lessen te verzorgen voor kinderen die in de klas niet altijd zo goed gedijen. Ook als de Moestuinman er niet is, weten leerkrachten daar de moestuin inmiddels te vinden voor kinderen die er even uit moeten. De directrice vertelde hem pas geleden nog dat een meisje dat het te kwaad kreeg in de klas, de moestuin ingestuurd werd om lekker even wat te gaan plukken. Met rust in haar hoofd kwam zij weer terug.

Tijdens het buiten zijn en werken in de moestuin, vertellen de kinderen als vanzelf ook allerlei verhalen, ze luchten hun hart. Zoals over hun thuissituatie die, in de achterstandswijken waar deze scholen staan, soms schrijnend is. Naast de belangrijke rol van leren over gezond eten en bewegen, ziet Simon dan ook een grote meerwaarde voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Meer naar buiten, meer dóen en minder stilzitten, dat gunt Simon alle kinderen in Nederland. Ieder kind een schooltuin!