Jongeren missen solide basis in seksuele vorming

Condoomgebruik bij losse contacten neemt verder af onder jongeren

Het condoomgebruik bij losse contacten neemt verder af onder jongeren. Dat blijkt uit het Test je leefstijl-onderzoek van Rutgers en Soa Aids Nederland onder MBO-studenten. Jongeren zelf vragen expliciet om meer aandacht voor seksuele vorming, van de brugklas tot de bovenbouw. Scholen zeggen op hun beurt dat ze seksuele vorming belangrijk vinden, maar zijn zoekende hoe ze dit op een goede, structurele manier in kunnen vullen. Dit terwijl er elk jaar een nieuwe groep van 200.000 jongeren seksueel actief wordt.

“Cijfers over condoomgebruik onder jongeren liegen er helaas niet om, bij losse contacten daalt dit steeds verder”, licht Suzanne Meijer, programmaleider Jongeren van Soa Aids Nederland toe. “We zien dat jongeren een solide basis aan seksuele vorming missen, waardoor ze onvoldoende voorbereid zijn als ze seksueel actief worden. Het investeren in structurele aandacht in de klas voor het thema relaties en seksualiteit, tijdens de hele schoolcarrière, betaalt zich dubbel en dwars uit in zelfbewuste, seksueel gezonde jongeren.”

Rutgers onderzoeker Marianne Cense vult aan: “Samen met jongeren hebben we onderzocht wat ze willen in seksuele vorming. Ze vinden dat ze nu veel te beperkte lessen krijgen. “Het gaat teveel over eierstokken en te weinig over diversiteit, plezier en relaties”, was het algemene gevoel. Juist als de jongeren zelf aan relaties en seks beginnen, in de bovenbouw, krijgen ze geen seksuele vorming meer! Daarom bepleiten we een doorlopende leerlijn, met brede aandacht voor seksualiteit, identiteit, relaties en weerbaarheid.”

Aandacht voor seksualiteit verlaagt risico op soa’s en zwangerschap

Seksuele vorming gaat veel verder dan het overbrengen van kennis over het lichaam en voortplanting. Het gaat over het bevorderen van seksueel gezond gedrag in brede zin, waarbij onderwerpen als weerbaarheid, communicatie met je partner, seksuele diversiteit en respectvol omgaan met elkaar aan bod moeten komen. Aandacht voor liefde, seks en relaties bij leerlingen, verlaagt het risico op soa’s, grensoverschrijding en onbedoelde (tiener)zwangerschappen.