Charge Your Brainzzz zoekt vmbo-scholen voor pilot

Op donderdag 9 november zijn zorgwekkende cijfers van het CBS gepubliceerd Maar liefst 22% van de jongeren tussen de 12 en 25 jaar geeft aan slaapproblemen te ervaren. Slapen is essentieel voor jongeren om gezond op te groeien, lekker in hun vel te zitten en optimaal te presteren op school.

Aandacht in de media

Het CBS-onderzoek kreeg veel aandacht in de media. Zo wijdde RTL Nieuws in de uitzending van 19.30 er een item aan. Daarin kwam onder meer Vincent Busch, onderzoeker bij de GGD Amsterdam, aan het woord. Hij vertelde onder meer over de invloed van slaaptekort op humeur en het concentratievermogen op school.

Nieuw! Charge Your Brainzz – dé nieuwe invulling voor het thema ‘Slaap’ voor het VO

Voor scholen in het voortgezet onderwijs en hun GSA’s die gezond slapen willen bevorderen is er een goede nieuwe interventie beschikbaar én de mogelijkheid om die met ondersteuning te implementeren. De nieuwe Charge your Brainzzz-aanpak is een brede interventie ontwikkeld samen met tieners, ouders, docenten, slaapexperts en GGD-en. Het richt zich op de 3 S’en: slaap, stress & schermgebruik.

Wat biedt Charge Your Brainzzz?

• Lesmateriaal ontworpen voor de brugklas, bestaande uit 4 interactieve lessen met o.a. video’s, challenges en quizzen voor tijdens de mentorles.
  • Interactieve ouderavond met waardevolle inzichten en praktische tips over slaap, stress en schermgebruik, ondersteund door video’s en handige tools.
  • E-magazine & Slaapwijzzzer voor ouders
  • Praktisch stappenplan voor scholen voor een gezond schoolbeleid met o.a. waardevolle tips, waaronder het aanpassen van communicatiemomenten via schoolapps en het inplannen van toetsen op een ander tijdstip.
  • Ondersteuningstool voor de zorgcoördinator dat helpt met het signaleren van slaaptekort het in kaart brengen van de oorzaken samen met de leerling.

Pilot: Charge Your Brainzzz zoekt vmbo-scholen die aan de slag gaan met het thema Slaap en met de nieuwe aanpak willen pionieren!

30 november wordt de nieuwe Charge Your Brainzzz-aanpak gelanceerd en kunnen scholen aan de slag met dit mooie programma. Er is nog voldoende capaciteit beschikbaar om enkele scholen te ondersteunen die begin 2024 (januari t/m begin mei) met het thema ‘Slaap’ aan de slag willen gaan.

Wat vraagt Charge Your Brainzzz van deelnemende scholen? (uitvoering duurt ca. 4 weken)

• Uitvoering van het lespakket (4 lessen) in de brugklas (scholen moeten een vmbo-richting hebben).
  • Brugklasleerlingen (vmbo) vullen voor en na de pilot een korte vragenlijst in (max. 10 minuten).
  • Uitnodiging sturen aan ouders/verzorgers van hun brugklasleerlingen om de Charge Your Brainzzz-ouderavond te bezoeken.
  • Met ons, en evt. samen met hun GSA, in gesprek gaan over de tips voor de pijler Beleid.
  • Achteraf een kort gesprek met de leraar/schoolleider over hun ervaring met de aanpak.

Voor de scholen die nu meedoen: gratis materiaal en ondersteuning vanuit het ontwikkelteam van Charge Your Brainzzz!

Wie in de periode januari t/m begin mei 2024 aan de slag gaat met Charge Your Brainzzz krijgt gratis ondersteuning vanuit het ontwikkelteam van Charge Your Brainzzz. Wat een belangrijke steun in de rug kan zijn bij dit relatief nieuwe maar belangrijk onderwerp. Bovendien wordt voor deze eerste deelnemende scholen het lesmateriaal gratis verzorgd en wordt de ouderavond gratis beschikbaar inclusief gastsprekers.

GSA’s die een school hebben die in 2024 gebruik willen maken van deze aanpak, met extra ondersteuning en gratis ouderavond, kunnen contact opnemen met Danique Heemskerk: info@chargeyourbrainzzz.nl

Bijschrift openingsfoto: Vincent Busch wordt geinterviewd door RTL Nieuws.