Charge Your Brainzzz zoekt VMBO-scholen

De initiatiefnemers van het vernieuwde Charge Your Brainzzz programma zoeken VMBO-scholen die in het schooljaar 2023-2024 gratis willen meedoen aan Charge Your Brainzzz. Het programma bestaat uit vier lessen en duurt afhankelijk van wanneer de lessen worden ingedeeld twee tot vier weken.

Het Charge Your Brainzzz programma is onderdeel van het thema Slaap en Welbevinden van de Gezonde School aanpak en is ontwikkeld door tieners, ouders, docenten, slaapexperts, wetenschappers, gemeenten en GGD-en.

Het pakket bestaat uit:

• Lespakket voor eerste klas vmbo bestaande uit vier lessen over slaap, schermgebruik en stress voor tijdens de mentorles.
  • Docenteninformatie over slaap, stress en schermgebruik.
  • Stappenplan voor scholen met tips om tot een gezonde schoolomgeving te komen zoals het aanpassen van de communicatiemomenten via Magister en het verlaten van de schoolstarttijden.
  • Georganiseerde ouderavond met tips voor ouders.

De initiatiefnemers delen ook een vragenlijst uit waarmee VMBO-scholen te weten komen hoe het gesteld is met de slaapgezondheid en het mentaal welzijn van de leerlingen. VMBO-scholen die deelnemen kunnen een klassenuitje naar keuze winnen bij deelname.

Goed slapen en gezonde stress

Hajo Krol, jeugdarts bij GGD regio Utrecht, schetste onlangs in een interview met het Algemeen Dagblad dat er gegronde, toenemende zorgen zijn over het mentaal welzijn van jongeren. Goed slapen en gezonde stress zijn daarbij cruciaal. De moderne realiteit, met toxische (school)stress en de altijd-aanwezige smartphone, maakt dit voor jongeren bijna onmogelijk. Stel je voor: een late melding op de school-app over een slecht cijfer zorgt voor stress en verstoort de nachtrust. Of denk aan het perfecteplaatje dat sociale media onze tieners voorspiegelt om aan te voldoen.

Maartje van Stralen, slaaponderzoeker en Associate Professor Health Sciences bij de Vrije Universiteit Amsterdam, vindt het net als Krol nodig dat we jongeren weerbaarder maken tegen stress via goede educatie. “Maar we hebben als maatschappij ook een verantwoordelijkheid te pakken. De oplossing om het mentale welzijn van tieners te verbeteren moet integraal worden aangepakt en níet alleen bij de jongeren zelf neergelegd worden. Hun hele leefwereld heeft hierin een verantwoordelijkheid zodat zij kunnen opgroeien tot veerkrachtige volwassenen.”

Van Stralen wijst op de schoolaanpak van Charge Your Brainzzz die door de VU is ontwikkeld samen met beleidsmakers, gemeenten, GGD-en, onderwijs- en zorgprofessionals, ouders en de tieners zelf. Een centraal element in Charge Your Brainzzz is een wetenschappelijk onderbouwd lespakket.

VMBO-scholen die meer willen weten over de Charge Your Brainzzz-aanpak, of benieuwd zijn of ook hun school hierin kan worden ondersteund kunnen contact opnemen met Charge Your Brainzzz onderzoeker Danique Heemskerk: danique.heemskerk@vu.nl. Ze kunnen hier meer lezen over eerdere onderzoeksresultaten.