Hersenstichting en TeamAlert pakken slaapproblemen bij ouders en jongeren aan

#ikslaap challenge en Charge your Brainzzz helpen jongeren om beter te slapen

Regelmatig hebben docenten te maken met jongeren met slaapproblemen. Dat is geen wonder, want uit onderzoek van de Hersenstichting en Team Alert blijkt, dat 65 procent van de jongeren last heeft van slaapproblemen. Regels opstellen over slapen met ouders/verzorgers helpt, maar vaak geven die zelf niet het goede voorbeeld. Om dit probleem aan te pakken komen de twee organisaties, samen met IKEA Nederland, met de #ikslaap challenge. Als docent kun je je leerlingen op deze challenge wijzen en je leerlingen daarnaast wijzen op andere ‘hulpmiddelen’, zoals het lespakket ‘Charge your Brainzzz’ van de Hersenstichting.

Volgens Koko Beers, woordvoerder van de Hersenstichting, wordt het belang van goede slaap door jong en oud nog steeds onderschat. “Slaap houdt je hersenen gezond en zorgt voor herstel van het lichaam. Juist voor jongeren, waarvan de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn, is slaap ontzettend belangrijk. Het zorgt op korte termijn voor een beter geheugen, betere schoolprestaties en een betere stemming. En op lange termijn verkleint het risico op bijvoorbeeld depressie. Reden genoeg om hiermee als gezin aan de slag te gaan.”

#ikslaap challenge

Om het juiste gedrag te stimuleren bij zowel de jongeren als hun gezin is de #ikslaap challenge ontwikkeld. Eén week lang worden jongeren en hun ouders/verzorgers via de challenge uitgedaagd hun slaapgedrag te verbeteren. Elke dag krijgen de deelnemers een nieuwe opdracht, met als doel om hen bewust te maken van het belang van een goede nachtrust. Zo wordt ze onder andere gevraagd om samen afspraken te maken over hun schermgebruik en worden er speciale (huis)werkmomenten ingepland. Het doel is om goede slaapgewoontes bij de jongeren en hun ouders te ontwikkelen.

De challenge kan het gehele jaar worden gestart. In de week van 9 tot en met 15 maart, waarin de Wereldslaapdag valt (13 maart), maken de jongeren die deelnemen aan de #ikslaap challenge kans op een mooie prijs: de winnaar mag zijn/haar slaapkamer naar eigen wens stijlen ter waarde van €2500,-, mogelijk gemaakt door IKEA Nederland.

Zelf meedoen?

Wil je zelf meedoen aan de #ikslaap challenge? Dat kan! Je kan jezelf aanmelden via de website www.hersenstichting.nl/ikslaap. De challenge is via social media te volgen via het Instagramaccount @ikslaap.

Charge your Brainzzz

Wil je naast de challenge nog meer doen om beter te slapen? Maak dan gebruik van Charge your Brainzzz. Met dit lespakket wil de Hersenstichting jongeren informeren over het belang van slaap voor gezonde hersenen en hen stimuleren hun eigen slaapgedrag te verbeteren. Juist jongeren zijn erg gevoelig voor slaapproblemen, door de verschuiving van het dag-nacht ritme als gevolg van hormonale veranderingen.

Bestel het gratis lespakket hier.