Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Denk je dat een ander dat leuk vindt?

Koningin Julianaschool in Culemborg werkt met De Vreedzame School

De Koningin Julianaschool in Culemborg is een christelijke school voor gespecialiseerd basisonderwijs. De hele school werkt met De Vreedzame School. Dat schept duidelijkheid en levert een nog veiligere omgeving op. Mia de Weijer, leerkracht groep 4-5 en lid werkgroep Vreedzame School, vertelt erover.

“Ik sta al 21 jaar voor de klas op de Koningin Julianaschool (KJS). Voorheen werkten we allemaal op onze eigen manier met kinderen aan sociaal-emotionele ontwikkeling. Dat we nu allemaal dezelfde methode – De Vreedzame School – hanteren, werkt ontzettend prettig. Het eerste blok van het schooljaar gaat altijd over groepsvorming en een veilige omgeving. In iedere klas maken we het thema zichtbaar door dezelfde afbeelding van dat blok op te hangen. Daarnaast stelt de leerkracht met de klas regels op die beide partijen ondertekenen. Door de kinderen hierin een stem te geven, blijven de regels beter hangen. De gouden regel van de school is: ‘Wat ik zeg en doe is ook leuk voor de ander’. Daar kun je bijna alle situaties op betrekken.”

Met zijn allen op het schoolplein

De werkgroep Vreedzame School, waarvan Mia onderdeel uitmaakt, bedenkt een jaarplan. “In het speciaal onderwijs gaat nu eenmaal niet altijd alles in elke groep even snel. Maar door met elkaar de tijdplanning in de gaten te houden, komen we er wel.” Het groepsgevoel maakt het op de KJS mogelijk positieve resultaten te behalen.

“Al in de eerste twee weken zie dat je terug. Dan lopen in de pauzes alle teamleden op het schoolplein. Zo leren kinderen ons allemaal kennen en weten ze: ik sta hier nooit alleen. Voor ons is het een manier om kinderen buiten de lessituatie in beeld te krijgen. We horen van stagiaires steeds opnieuw hoe uniek dit is.”

Positieve benadering

Door positief gedrag aan te leren en te blijven oefenen, ontstaat een positieve gedragssfeer. Daarvan is Mia overtuigd. “We leggen bijvoorbeeld ook geen nadruk op een woord als ‘pesten’. In de onderbouw noemen we het woord niet eens. We grijpen in zo’n situatie terug op onze gouden regel: denk je dat de ander het leuk vindt dat je hem duwt, of een gekke naam geeft?

Door met die benadering het gesprek in te gaan, voorkom je pestgedrag grotendeels. Natuurlijk roepen 12-jarigen bij ons ook weleens dat ze gepest worden, of we zien dat iemand wordt buitengesloten. Juist doordat we de kinderen zo goed zien, kunnen we hier vaak snel op inspelen. De lessen over het onderwerp pesten uit de Vreedzame School zetten we in die situaties soms bewust in.”

Het werkt

Een ander mooi onderdeel van De Vreedzame School vindt Mia de mediatoren. “Dat zijn kinderen die de leerkrachten op het plein helpen conflicten oplossen volgens een vast stappenplan.

Ik ben blij dat we daar binnenkort mee aan de slag gaan. In de ‘sollicitatiebrieven’ las ik namelijk goede motivaties. Kinderen die op een vorige school zijn gepest en nu willen helpen dat te voorkomen, dat is toch prachtig? Het is sowieso mooi om te zien hoe onze leerlingen hun taakjes die voortvloeien uit dit programma serieus nemen. Je hoopt vooraf met een duidelijke lijn het belang van respect en veiligheid uit te dragen. Dat we dat ook daadwerkelijk terugzien, is iets waar we als team trots op mogen zijn.”Bovenkant formulier

Onderkant formulier

Tips van Mia

  • Werk schoolbreed aan één gezondheidsthema en maak dat in elke klas zichtbaar.
  • Betrek De Vreedzame School bij vakken als taal en rekenen. Bouw ruimte in voor het geven van complimenten/opstekers.
  • Inspireer teamleden buiten de werkgroep regelmatig met een workshop over De Vreedzame School-onderwerpen.
  • Doe het samen: trek één lijn.

Over De Vreedzame school

De Vreedzame School is een programma waarmee scholen kunnen werken aan het welbevinden van leerlingen. Gericht op democratisch burgerschap, beschouwt deze Gezonde School-activiteit de klas en de school als een leefgemeenschap waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen. Ze krijgen een stem en leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen.