Leerlingen van Corlaer College winnen hoofdprijs met ijzersterke video over afleiding in het verkeer

Leerlingen van TN2A van het Corlaer College in Nijkerk blijken ware acteurs en filmmakers te zijn! Na hun deelname aan het verkeerseducatieprogramma Fight Your Inner Monkey van VeiligheidNL hebben zij van alle deelnemende scholen uit Gelderland de hoofdprijs gewonnen met het maken van een ijzersterke video over afleiding in het verkeer.

Met hun video hebben de leerlingen goed laten zien dat ze begrijpen waarom het belangrijk is om je niet te laten afleiden in het verkeer. Als beloning gaan ze een middag karten met de hele groep en sluiten ze de dag af met een welverdiende portie friet.

Jongeren in de leeftijd van 15-17 jaar komen bijna twee keer zo vaak op de Spoedeisende Hulp terecht door een verkeersongeval dan 30-49 jarigen. Groepsdruk is van grote negatieve invloed op het gedrag van de jongeren. Met het lesprogramma Fight Your Inner Monkey kregen de leerlingen van het Corlaer College handvatten om hiermee om te gaan. Ze hebben kennis gemaakt met hun eigen ‘inner monkey’. Vaak is het deze ‘aap in je’ die koste wat kost de groep wil nadoen om erbij te horen. Zelfs als dat leidt tot verkeersonveilig gedrag. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een mobiele telefoon op de fiets, stunten, fietsen zonder verlichting, of brommer rijden zonder helm.

Fight Your Inner Monkey wordt in Gelderland mede mogelijk gemaakt door de Provincie Gelderland en wordt aangeboden via Totally Traffic Gelderland. TotallyTraffic (TT) heeft een structureel aanbod met programma’s voor verkeersveiligheid en verkeerseducatie en richt zicht op jongeren van 12 tot en met 18 jaar.