Jongeren weer naar middelbare school

Nederlands Jeugdinstituut zet zaken op een rij

Op dinsdag 23 februari heeft het kabinet versoepelingen van de coronamaatregelen bekendgemaakt. Het voortgezet onderwijs en het MBO mogen vanaf maandag 1 maart gedeeltelijk en onder voorwaarden weer open. Het Nederlands Jeugdinstituut zette verschillende vragen over naar school gaan en de regels op een rij.

Wanneer gaan de scholen weer open?

Middelbare scholen zijn vanaf 1 maart weer open. Zoals het er nu uitziet gaat iedereen minimaal 1 dag per week fysiek naar school. Jouw school laat weten of je één of meer dagen naar school kunt.

Op sommige plekken werden al proeven gedaan om te kijken hoe de scholen weer veilig open konden. Wil je daar meer over weten? Het NOS Jeugdjournaal maakte daar dit filmpje over.

Aan welke regels moet ik me houden als ik naar school ga?

De belangrijkste regels zijn:

• Draag een mondkapje als je door school loopt. Als je in het klaslokaal zit, mag het mondkapje af.
  • Houd 1,5 meter afstand van leerlingen en docenten.
  • Je blijft thuis als je klachten hebt. Heb je een negatieve coronatest? Dan mag je weer naar school.
  • Als een medeleerling of leraar positief getest is, gaan degenen die langer dan een kwartier binnen 1,5 meter van die persoon zijn geweest, in quarantaine. Zijn dit veel klasgenoten? Dan kan het ook zijn dat je school en GGD besluiten dat de hele klas in quarantaine gaat. Zij informeren je hoe het verder gaat en wanneer je je moet laten testen.

Je school mag er ook voor kiezen om op andere locaties dan in het schoolgebouw les te geven. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat de regels beter worden gevolgd. Denk dan aan sportzalen, buurtcentra of kerken.

Wil je weten waarom je op school afstand moet houden van je klasgenoten, maar buiten niet? Dat hebben we op de waarom-vragen pagina uitgelegd.

Waarom waren de scholen dicht?

Er kwamen teveel nieuwe besmettingen bij. En te veel mensen met corona in het ziekenhuis. Daarom is er nu een lockdown. Door het sluiten van de scholen had je minder contact met je leeftijdsgenoten. En dus was de kans kleiner om het virus aan elkaar door te geven. Ook hoefde je niet meer te reizen in het openbaar vervoer. Dat zorgt ook veel minder contacten tussen mensen.

Heb ik na 1 maart nog steeds online les?

Dat ligt aan je school. De scholen gaan minimaal 1 dag per week open. Maar ze gaan zoveel open als mogelijk. Het kan dus zijn dat je meerdere dagen per week fysiek les krijgt. Maar het kan ook zijn dat je nog steeds veel online lessen gaat volgen. Je school informeert je hierover.

Is het bij jou thuis niet fijn? Heb je veel moeite om de online lessen te volgen? Of is er een andere reden waarom het voor jou niet goed is om thuisonderwijs te volgen? Geef dit bij je mentor of een docent aan. Samen kijken jullie of het voor jou ook mogelijk is om toch meerdere dagen naar school te gaan. Als je naar school gaat, houd je afstand van je docenten en ook van je leeftijdsgenoten.

Wat gebeurt er met de eindexamens 2021?

De eindexamens gaan door in bijna in dezelfde vorm als eerdere jaren. Maar er zijn wel een paar aanpassingen. De drie belangrijkste aanpassingen zijn:

• De examens worden normaal gesproken afgenomen in één tijdvak. Komend jaar zijn dat er drie. In de eerste twee tijdvakken kun je je examens maken. Als je dan bijvoorbeeld in quarantaine zit of veel lessen gemist hebt, kun je samen met school besluiten dat je een examen doorschuift naar tijdvak 2. In tijdvak 2 en 3 kun je je herkansingen maken.
  • Normaal mag je één centraal eindexamen herkansen. Komend jaar mag je er twee herkansen.
  • Één niet-kernvak hoeft niet mee te tellen. Kort gezegd: als je dit inzet kan dat cijfer er niet voor zorgen dat je zakt.

Volg je praktijkonderwijs? Die centrale examens gaan niet door. De eindtermen vervallen niet. Die zullen nu via de schoolexamens getoetst worden.

Kijk voor andere aanpassingen op de website van het LAKS.