Nieuw Gezonde School-thema: Slaap

Wist u dat 42,7% van alle jongeren te kort slaapt? En als ze slapen is de kwaliteit daarvan vaak slecht. Dat kan ten koste gaan van een goede hersenontwikkeling en leerprestaties. Piekeren, laat slapen door huiswerk en mediagebruik zijn de belangrijkste oorzaken. Daarom lanceert Gezonde School een nieuw thema: Slaap.

Waar gaat Slaap over?

Het thema biedt informatie over de voordelen van werken aan een goede nachtrust. Denk bijvoorbeeld aan de concentratie en het geheugen van leerlingen. En u krijgt er tips: hoe kunt u op school leerlingen helpen om beter te slapen? Benieuwd? Ga naar het thema Slaap.

Slaap in het PO, VO, SO en MBO

Het thema Slaap is nu alleen beschikbaar voor het voortgezet onderwijs. Hiervoor heeft Gezonde School samengewerkt met de Hersenstichting. Voor het PO, SO en MBO is het thema nog in ontwikkeling. Glos Educatief adviseert bij het thema slaap voor het PO.

Charge Your Brainzzz

Glos Educatief is eigenaar van het gratis lespakket Charge Your Brainzzz, dat is ontwikkeld door de Hersenstichting. Met dit lespakket wil de Hersenstichting jongeren informeren over het belang van slaap voor gezonde hersenen en hen stimuleren hun eigen slaapgedrag te verbeteren. Juist jongeren zijn erg gevoelig voor slaapproblemen, door de verschuiving van het dag-nacht ritme als gevolg van hormonale veranderingen.