Smokefree Challenge 2023: niet roken, niet vapen en geen snus

Op 1 november start gaat de Smokefree Challenge weer van start, een wedstrijd voor klassen 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. De leerlingen beloven om een halfjaar lang niet te roken, vapen of snus te gebruiken. De belofte om niet te vapen of snus te gebruiken is dit jaar nieuw. Aanmelden voor de challenge kan tot 15 oktober. De Smokefree Challenge is een initiatief van Helder op School.

Voor wie is de Smokefree Challenge?

De Smokefree Challenge is bedoeld voor leerlingen klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. Alle leerlingen kunnen meedoen, van het praktijkonderwijs tot en met het vwo.

De Smokefree Challenge heeft als doel om de norm om niet te roken, niet te vapen en geen snus te gebruiken, zo lang mogelijk vast te houden. De Smokefree Challenge richt zich hierbij op de voordelen om dit niet te doen. Dit betekent dat juist ook klassen waarin niet wordt gerookt of gevapet mee kunnen doen!

Om de norm van niet-roken, niet-vapen en geen snus gebruiken, vast te houden is het van belang dat het grootste gedeelte van de leerlingen niet rookt, vapet of snus gebruikt. Mocht er in jouw klas een aantal leerlingen roken, vapen of snus gebruiken, overleg dan even met de preventiewerker van jouw GGD of instelling voor verslavingszorg.

Ondersteuning

De Smokefree Challenge wordt ondersteund door preventiewerkers van regionale instellingen voor verslavingszorg of GGD. Zij begeleiden scholen bovendien tijdens de Challenge.

Winnaar en prijzen

De klassen die meedoen aan de Smokefree Challenge sluiten de wedstrijd af met een creatieve opdracht. De klas met de beste creatieve opdracht wint de hoofdprijs: een dagje uit naar keuze voor de hele klas, inclusief busvervoer. Een dierentuin of een pretpark: het kan allemaal! Daarnaast wordt nog een klas beloond met een gezonde activiteit naar keuze. Denk hierbij aan een bezoek aan een klimbos, suppen op een plas of midgetgolfen. Tot slot wordt er een troostprijs verloot. Deze gaat naar een klas die geen creatieve opdracht heeft ingeleverd, maar wel de Smokefree Challenge tot het einde heeft volgehouden. Meedoen loont kortom altijd!

Lesmateriaal Smokefree Challenge

Iedere deelnemende klas ontvangt gedurende de Challenge diverse materialen.

Voorafgaand aan de start van de Smokefree Challenge op of rond 1 november, wordt aan iedere deelnemende docent per klas de handtekeningenposter verstuurd. Deze handtekeningenposter wordt ondertekend bij de kick-off en vormt het startpunt van de Challenge. Na de start van de Challenge zullen op diverse momenten materialen worden verstuurd. Dit jaar ontvangen alle deelnemende klassen na de eerste Smokefree-check het Smokefree Challenge kwartetspel! De materialen zullen alleen worden verstuurd aan klassen die de deelname daadwerkelijk zijn gestart.

Waarom meedoen aan de Smokefree Challenge

Doe je mee, dan draagt jouw school extra bij aan het realiseren van de rookvrije generatie. Smokefree Challenge is een Gezonde School-activiteit voor het thema Roken, alcohol- en drugspreventie in het voortgezet onderwijs.

Tijdlijn

De Smokefree Challenge start dit jaar op of rond 1 november 2023. De handtekeningenposter wordt ondertekend en de mogelijkheid bestaat om de bijbehorende lessuggesties te gebruiken. Deze lessuggesties kan je vinden in de digitale monitor. Hierin kan je ook aangeven hoeveel leerlingen er wel of niet roken, vapen of snus gebruiken. Het startmoment is daarmee ook de eerste Smokefree-check.

De tweede check vindt plaats in januari en de derde check in maart. Ook hierbij heb je de mogelijkheid om lessuggesties in te zetten. Opnieuw dien je de leerlingen te tellen die wel of niet roken, vapen of snus gebruiken.

In maart ontvang je de creatieve opdracht. Hierbij ontvang je een duidelijke instructie en enkele voorbeelden. In maart is ook de derde Smokefree-check.

Aanmelden

Je kunt je hier alvast aanmelden voor de Smokefree Challenge 2023-2024. Helder op School neemt contact met je op over het vervolg. Voor meer informatie kun je ook mailen naar helderopschool@trimbos.nl.

In 2022 deden 334 klassen mee aan de Smokefree Challenge. Dit was een record.

Over Helder op School

Helder op School is een onderdeel van de Gezonde School, het landelijk initiatief voor verbetering van gezondheid op scholen. Gezonde School heeft de aanpak van het thema roken, alcohol en drugs ondergebracht bij het Trimbos-instituut vanwege de jarenlange expertise op dit gebied.