Test over gezondheid en alcohol

10 vragen op www.alcoholexamen.nl

Alcohol is een niet alleen voor volwassenen maar ook voor jongeren een gezondheidsrisico. Maar wat weet je eigenlijk over gezondheid en alcohol? Doe de test op www.alcoholexamen.nl

Het vergroten van kennis en bewustzijn over de gezondheidsrisico’s van alcohol is een actie uit het Nationaal Preventieakkoord dat staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) in 2018 heeft gesloten met meer dan 70 maatschappelijke organisaties. Dat dit hard nodig is, bleek uit een peiling van PanelWizard in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het Trimbos-instituut. De respondenten scoorden gemiddeld een rapportcijfer van 5,1. Minder dan 9 procent van de deelnemers noemde spontaan dat alcohol het risico op kanker vergroot. Slechts 5 procent van de respondenten wist dat alcoholgebruik de kans op borstkanker verhoogt.

Het onderzoek is een opmaat voor de start van een brede bewustwordingscampagne over de gezondheidseffecten van alcohol in 2020. In het Nationaal Preventieakkoord is afgesproken dat 80 procent van de Nederlanders de richtlijn van de Gezondheidsraad kent in 2040.

Het onderzoek op www.alcoholexamen.nl bevat 10 vragen. Bij elke vraag is slechts 1 antwoord mogelijk.

Maar hoe zit het als je op school een feest met alcohol wilt organiseren? De site https://www.alcoholinfo.nl/publiek/wet-beleid/scholen zette op een rijtje waaraan je dan moet voldoen. Het komt er op neer dat alle regels die gelden voor een sportkantine ook gelden op school. Daarbij maakt het wel uit of het een besloten feest is.

Het Expertisecentrum Alcohol van het Trimbos instituut bevat dossiers over onder meer Alcohol en jongeren en Alcohol en studenten.