Waarom-vragen van jongeren tijdens corona

Als docent krijg je te maken met uiteenlopende vragen van jongeren over corona. Zoals: waarom mag je buiten nog maar met één vriend afspreken? waarom komen jongeren steeds zo negatief in het nieuws? Als docent sta je dan soms met de mond vol tanden. Daarom verzamelde het NJI de antwoorden op acht veelgestelde vragen van jongeren.

Waarom mag je buiten nog maar met één vriend afspreken?

Dan kunnen mensen elkaar minder makkelijk besmetten. Hoe meer mensen je ziet, hoe groter de kans dat je besmet wordt of anderen besmet. Daarom heeft het kabinet gekozen voor de tijdelijke maatregelen van maximaal 2 personen samen buiten en maximaal 2 vrienden of familieleden van 13 jaar en ouder thuis uitnodigen. Na 18 november mag je weer in een groep van 4 personen op straat.

Minder contacten helpt verder de GGD om makkelijker te achterhalen wie met wie in contact is geweest. Ook is het voor boa’s op straat makkelijker om deze regel te controleren, zei Rutte in de persconferentie van 3 november. Het voelt soms misschien onlogisch; wel in de klas met een grote groep maar op straat niet. Dat heeft te maken met dat school belangrijk is voor jongeren. Lees de vraag 'Waarom blijven scholen open?'.

Waarom komen jongeren steeds zo negatief in het nieuws?

Dat komt allereerst omdat het nieuws gaat over dingen die opvallen. Illegale coronafeestjes vallen op, jongeren die zich aan de regels houden niet. Verder heeft het te maken met het groeiend aantal besmettingen onder jongeren. Ook dat is nieuws. Het is voor jou misschien niet leuk om die berichten te lezen. Wanneer jij je aan de regels houdt, dan hoef je je ook niet aangesproken te voelen. Hoeveel moet je geloven van berichten in de media en op social media? Het is goed om altijd kritisch te kijken naar berichten die je leest. Hier vind je meer over op de pagina Omgaan met (nep)nieuws en Omgaan met complottheorieën.

Waarom werken maatregelen niet meteen?

Dat komt omdat het een tijdje duurt voordat je klachten krijgt als je besmet bent. Dit heet de incubatietijd. Bij het coronavirus is de incubatietijd maximaal 14 dagen. De meeste mensen krijgen binnen 10 dagen klachten (Bron: RIVM). Dus als er nieuwe maatregelen worden ingevoerd, duurt het 10 tot 14 dagen voordat je de eerste effecten ziet. Weer iets later kun je zien of er minder mensen met het coronavirus in het ziekenhuis worden opgenomen.

Waarom zorgen we niet voor groepsimmuniteit onder jongeren?

Het idee van groepsimmuniteit onder jongeren is interessant. Veel jongeren hebben dan het coronavirus gehad en hierdoor hebben ze antistoffen aangemaakt tegen het virus. Daardoor zijn ze beschermd tegen het virus en is de kans kleiner dat het virus zich snel verspreidt. Het is echter niet helemaal duidelijk hoe lang je precies immuun bent wanneer je het coronavirus hebt gehad. Hier wordt onderzoek naar gedaan. Het is ook simpelweg niet mogelijk om te zorgen dat alleen jongeren elkaar besmetten en vervolgens beschermd zijn tegen het virus. Dat kan alleen in theorie: als alle jongeren geïsoleerd met elkaar samenleven, op een eiland bijvoorbeeld.

Waarom blijven middelbare scholen open?

Scholen zijn belangrijk voor jongeren. Natuurlijk om vakken te leren. Maar wat ook belangrijk is: op school kom je je klasgenoten en vrienden tegen, ook heb je contact met je mentor en docenten. Als jongere heb je deze sociale contacten nodig, het helpt je om je goed te voelen. In de klas merkt een docent ook eerder hoe het met je gaat dan online.

Scholen blijven daarom zoveel mogelijk open. Maar in de praktijk is het soms moeilijk om alle lessen door te laten gaan op school als er veel leerlingen en leraren ziek zijn. Daarom mag een school besluiten om de deuren tijdelijk te sluiten als er veel besmettingen zijn. De school moet dan wel zorgen dat alle leerlingen nog steeds goed les kunnen volgen.

Waarom zijn de horeca dicht en de sportscholen open?

Ja, dat lijkt onlogisch. Het heeft te maken met het aantal reisbewegingen. Als de horeca open is, wordt er veel gereisd. In de horeca is het ook moeilijk om afstand te houden, zeker met alcohol op. Sportscholen zijn belangrijk voor de gezondheid van mensen. Bovendien is het makkelijker om in een sportschool afstand te houden.

Het kabinet probeert met veel dingen rekening te houden. Ze willen zorgen voor zo min mogelijk nieuwe besmettingen en ziekenhuisopnames. En ook zo min mogelijk negatieve effecten op bijvoorbeeld jongeren. Dat maakt het ingewikkeld.

Waarom houden mensen zich niet altijd aan de maatregelen?

Dat weten we niet precies. Volgens onderzoek van het RIVM heeft het met allerlei factoren te maken. Sommige mensen denken dat de kans klein is dat ze zelf besmet raken. Anderen houden zich er niet aan omdat het virus ver-van-hun-bed is. Weer anderen houden zich er niet aan omdat de mensen om hen heen dat ook niet doen. Er zijn ook mensen die de regels niet goed begrijpen of niet nuttig vinden.

De helft van de mensen uit het RIVM-onderzoek vinden sommige maatregelen onlogisch of moeilijk te begrijpen. Dat helpt ook niet mee om je eraan te houden. Dat zegt ook hoogleraar gedragsbeïnvloeding Frenk van Harreveld van de Universiteit van Amsterdam in een interview met de Volkskrant: ‘Als mensen de coronaregels niet volgen, komt dat vaak omdat ze te complex zijn’.

Waarom zijn er tot en met 18 november extra maatregelen?

Er zijn minder besmettingen dan 2 weken geleden. Maar het aantal besmettingen daalt niet snel genoeg. In sommige regio’s zijn er juist meer besmettingen. Omdat het nog te druk is in ziekenhuizen met patiënten die het coronavirus hebben, moeten mensen met andere klachten langer wachten op zorg. Het kabinet wil, met deze strengere maatregelen voor twee weken, zorgen dat het aantal besmettingen sneller omlaaggaat. Het idee is dat er op deze manier vanaf half december weer iets meer mag. En dat zou mooi zijn voor de kerst.