‘De Happy Empanada’ en ‘Ikwilum’ winnaars gezonde kantinesnack

Uitreiking tijdens de Dag van de Gezonde Schoolkantine

Onlangs vond de Dag van de Gezonde Schoolkantine plaats. Op deze dag werden ook de winnaars van de gezonde kantinesnack bekendgemaakt. Flevolandse Leerlingen van PrO Almere wonnen met hun gezonde kantinesnack ‘De Happy Empanada’. In Noord-Brabant wonnen de leerlingen van Scholengemeenschap De Overlaat met hun ‘Ikwilum’ snack.

Gezonde en lekkere kantinesnack

“Creëer jouw ideale gezonde kantinesnack”. Met deze uitdaging gingen meer dan 75 groepjes leerlingen en studenten uit het voortgezet- en beroepsonderwijs in Flevoland en Noord-Brabant aan de slag. De snack moest voldoen aan de 5 G’s: Genieten, Goedkoop, Gezond, Gemak en Groen. Anders gezegd, de snack is lekker, betaalbaar, voldoet aan de Schijf van Vijf, is makkelijk te bereiden in een kantinesetting en is duurzaam. Daarnaast werd leerlingen gevraagd om een campagne op te zetten om de snack onder medeleerlingen te promoten. Alle ingestuurde ideeën zijn op deze criteria getoetst door de jury.

Beste inzendingen

Uit alle inzendingen zijn de drie beste scholen uit beide provincies uitgenodigd voor de finale.

Flevoland

De drie beste ideeën in Flevoland waren de snack ‘Wrap gevuld met biologische krokante kip’ van Aeres Almere Poort, ‘Veggie Happy Empanada’ van PrO Almere en ‘Wrapple’ van Porteum. Zij kwamen met hun product naar Aeres Hogeschool Almere, waar ze tijdens een interactieve finale onder begeleiding van een aantal experts nog een verbeterslag hebben gemaakt op hun snacks. De jury koos voor ‘De Happy Empanada’ omdat het een plantaardige, bijzondere én lekkere snack is die goed te maken is in een kantine-situatie en voldoet aan richtlijnen voor gezondere voeding.

Noord-Brabant

De drie gekozen snacks in Noord-Brabant waren de snack ‘Ikwilum’ van Scholengemeenschap De Overlaat, ‘Appelchips’ van 2 Cobbencollege en ‘Bruin Broodje Gezond’ van Campus013. Zij kwamen met hun product naar BrabantNEXT van de provincie Noord-Brabant in ‘s- Hertogenbosch. Hier gingen zij ook nog een verbeterslag maken op hun snacks. Uiteindelijk koos de jury voor ‘Ikwilum’ van Scholengemeenschap De Overlaat omdat het een bijzondere betaalbare én lekkere snack is die goed te maken is in een kantine-situatie en voldoet aan richtlijnen voor gezondere voeding.

Winnaars ‘Ikwilum’ van Scholengemeenschap De Overlaat.

Een cheque voor de kantinesnack

De winnaars hebben een cheque aangeboden gekregen, waarin ze samen met een kok hun winnende kantinesnack gaan bereiden voor de hele school. De cheque werd in Flevoland uitgereikt door Gedeputeerde van de Provincie Flevoland Gebke van Gaal en in Noord-Brabant door Renske Visscher van IVN.

Doel Schoolkantine Challenge

De Schoolkantine Challenge is mogelijk gemaakt door Jong Leren Eten in samenwerking met Het Voedingscentrum. Tijdens de Dutch Food Week 2022 is de challenge in provincie Flevoland en Noord-Brabant gelanceerd met als doel te komen tot een betaalbaar, gezond, aantrekkelijk en duurzaam aanbod in schoolkantines.

De Schoolkantine Challenge biedt een toegankelijk manier om leerlingen en studenten meer actief te betrekken bij een gezond, duurzaam en betaalbaar kantine-assortiment op school. Het doel is dat ze leren om bewuster voedselkeuzes te maken. De Schoolkantine Challenge is flexibel inpasbaar in het onderwijs en geschikt voor verschillende niveaus vo en mbo. De opdracht kan op diverse manieren worden uitgebreid. Bijvoorbeeld door een vooronderzoek te doen naar de huidige kantine-situatie of door theorie te verbinden aan gezondheid, duurzaamheid, voedingswaarden en praktijk rond bereidingstechnieken of voedselveiligheid.

De Schoolkantine Challenge is verbonden aan het programma ‘De Gezonde Schoolkantine’ en de Richtlijn Eetomgeving voor Scholen van het Voedingscentrum. Op deze manier draagt de Schoolkantine Challenge bij aan de doelen van de Gezonde School.

Openingsfoto: Winnaars ‘Veggie Happy Empanada’ van PrO Almere.