Webinar over spelenderwijs stress verminderen

Griefelen als hulpmiddel om van spanning tot ontspanning te komen

Altijd al willen weten wat Griefelen nu precies inhoudt? Geef je dan op voor het webinar op 24 september. De ontwikkelaars – Eveline Beerkens en Dinco Verhelst – verzorgen dan een VROEG-webinar over de Griefelmethode. Centraal in deze praktische op wetenschap gebaseerde werkwijze staat het adequaat inspelen op ontregeling als gevolg van stress bij jonge kinderen.

Griefelen, de werknaam voor het programma, is een hulpmiddel om bij kinderen tussen de 2,5 en 8 jaar van spanning tot ontspanning te komen. Centraal staat het spelenderwijs ondersteunen van het vermogen tot zelfregulatie op het gebied van gedrag, emotie en hechting. Dit gebeurt bij voorkeur samen met ouders. Resultaat is dat jonge kinderen de stress van alledag beter aankunnen.

Het programma is zowel preventief als curatief te gebruiken. Preventief om bij kinderen en ouders de veerkracht te versterken; dit maakt dat ze beter voorbereid zijn op de hindernissen van de toekomst. Is er wel sprake van stress, dan kan het programma worden ingezet als onderdeel van een groter behandelaanbod. Het kan bijvoorbeeld dienen als voorbereiding of aanvulling op EMDR, speltherapie, logopedie en alle vormen van ouder-kindtherapie. Tevens geeft het ouders handvatten om hun kind te ondersteunen in het reguleren van sensaties en emoties.

Tijdens het webinar nemen de twee sprekers de deelnemers in woord en beeld mee in wat het Griefelprogramma is en hoe het er in de praktijk uit ziet. Naast een algemene inleiding en de theoretische fundamenten, gaan zij in op toepassingen in de context van het gezin. Dinco Verhelst is Contextueel en speltherapeute en Eveline Beerkens is GZ-psycholoog K&J, klinisch pedagoog NVO/NIP; beiden zijn ontwikkelaar van het programma Griefelen.

Datum: donderdagavond 24 september
Tijdstip: 19.30 – 21.30 uur
Prijs: € 30,- (incl. 21% BTW)

Click hier voor deelname.