Tien podcasts over gezonde leefstijl van Gezonde School

Op 11 januari werd de eerste van tien podcasts uitgezonden die journalist en podcastmaker Maarten Dallinga in opdracht van Gezonde School maakte over hoe scholen kunnen bijdragen aan de fysieke en psychische gezondheid van hun leerlingen. Op 15 maart werd de laatste podcast uitgezonden.

Tien podcasts op een rij

De tien afleveringen van 'Gezonde School, de podcast' behandelden de volgende onderwerpen:

11 januari Aflevering 1: Mentale gezondheid

Wat kunnen professionals in en rond het onderwijs doen voor het welbevinden van leerlingen en studenten? Podcastmaker Maarten Dallinga spreekt in deze aflevering met Gonneke Stevens, universitair hoofddocent bij Interdisciplinaire sociale wetenschap aan de Universiteit Utrecht. Ook bezoekt hij Nova College Beverwijk, een mbo waar jongeren worden begeleid die tijdelijk geen opleiding volgen en extra aandacht nodig hebben.

18 januari Aflevering 2: Gezonde voeding

Hoe kunnen professionals in en rond het onderwijs bijdragen aan een gezond voedingspatroon van leerlingen en studenten? Podcastmaker Maarten Dallinga spreekt in deze aflevering met gedragsdeskundige Roel Hermans (zie ook zijn eigen podcastserie 'LeefstijlLab'). Ook bezoekt hij OBS De Striepe in Oldeholtpade (Friesland). Alle klassen doen mee aan het Nationaal Schoolontbijt.

25 januari Aflevering 3: Schermgebruik

Wat kunnen professionals in en rond het onderwijs doen om gezond schermgebruik van leerlingen en studenten te stimuleren? Podcastmaker Maarten Dallinga spreekt in deze aflevering met deskundige Jacqueline Kleijer van Bureau Jeugd & Media. Ook bezoekt hij Mediacollege Amsterdam, waar studenten werken aan een project rondom schermgebruik en les krijgen over dit onderwerp.

1 februari Aflevering 4: Inclusiviteit

Wat kunnen professionals in en rond het onderwijs doen om inclusiviteit op school en daarbuiten te stimuleren? En wat is inclusiviteit eigenlijk? Podcastmaker Maarten Dallinga spreekt in deze aflevering met onderwijssocioloog Iliass El Hadioui, lid van de Onderwijsraad en programmaleider bij De Transformatieve School. Ook volgt Maarten bovenbouwleerlingen van middelbare school Greijdanus in Zwolle, die bij Globi in Utrecht een tweedaags programma rond inclusiviteit bijwonen.

8 februari Aflevering 5: Ingrijpende gebeurtenissen

Wat kunnen professionals in en rond het onderwijs het beste voor hun leerlingen of studenten doen het gebied van relaties en seksualiteit? Podcastmaker Maarten Dallinga spreekt in dit op eerste deel van een tweeluik met pedagoog Martje Heerkens van Stichting School en Veiligheid. Ook bezoekt hij ROER College Schöndeln in Roermond. Deze middelbare school doet, om aandacht te vragen voor seksuele en genderdiversiteit, mee aan Paarse Vrijdag.

15 februari Aflevering 6: Relaties en seksualiteit deel I

Wat kunnen professionals in en rond het onderwijs het beste voor hun leerlingen of studenten doen op het gebied van relaties en seksualiteit? Podcastmaker Maarten Dallinga spreekt in dit eerste deel van een tweeluik met pedagoog Martje Heerkens van Stichting School en Veiligheid. Ook bezoekt hij ROER College Schöndeln in Roermond. Deze middelbare school doet, om aandacht te vragen voor seksuele en genderdiversiteit, mee aan Paarse Vrijdag.

22 februari Aflevering 7: Relaties en seksualiteit deel II

Wat kunnen professionals in en rond het onderwijs het beste voor hun leerlingen of studenten doen op het gebied van relaties en seksualiteit? Podcastmaker Maarten Dallinga spreekt in dit tweede deel van een tweeluik met pedagoog Belle Barbé, expert op het gebied van seksuele opvoeding. Ook bezoekt hij Montessori Sterrenschool Geerstraat in Vaassen. Op de basisschool volgen leerlingen uit groep 7 en 8 de zogeheten KickFit-training van orthopedagoog Bettie Bolderink.

1 maart Aflevering 8: Middelengebruik

Wat kunnen professionals in en rond het onderwijs het beste doen op het gebied van middelengebruik? Hoe ga je met leerlingen of studenten in gesprek over bijvoorbeeld alcoholgebruik, drugs of roken? Podcastmaker Maarten Dallinga spreekt in deze aflevering met Simone Onrust van het Trimbos-instituut, expert op het gebied van jongeren en middelengebruik. Ook bezoekt hij Compaen VMBO in Zaandam, waar een klas meedoet aan de Smoke Free Challenge.

8 maart Aflevering 9: Kunst & cultuur en gezondheid

Hoe belangrijk is kunst en cultuur voor de gezondheid van leerlingen en studenten? En wat kunnen onderwijsprofessionals op dit gebied doen? Podcastmaker Maarten Dallinga spreekt in deze aflevering met Ronald Kox van Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA). Ook bezoekt hij Mytylschool Prins Johan Friso in het Groningse Haren, waar VSO-leerlingen kunstonderwijs volgen.

15 maart Aflevering 10: Natuur

Wat betekent natuur voor de gezondheid van leerlingen en studenten? En wat kunnen professionals in en rond het onderwijs op dit gebied betekenen? Podcastmaker Maarten Dallinga spreekt in deze aflevering met Vincent van der Veen, expert kind en natuur bij IVN Natuureducatie. Ook bezoekt hij basisschool ’t Echtenest in het Drentse Echten, waar groen een prominente rol speelt en veel buitenonderwijs gegeven wordt.

De tien podcasts zijn via Spotify hier te beluisteren.