Toolkit helpt samenwerking ouders en school

Een goede samenwerking tussen ouders, school en andere jeugdprofessionals bevordert de ontwikkeling van kinderen. Maar hoe krijg je zo'n samenwerking echt voor elkaar? De digitale toolkit ‘Sámen voor het kind’ van het Nederlands Jeugdinstituut helpt hierbij. De toolkit is tot stand gekomen in samenwerking met Ouders & Onderwijs en oudervereniging Balans.

Een open gesprek kan het startpunt zijn voor een waardevolle samenwerking. Als ouders en professionals met elkaar praten, kunnen zij wensen en verwachtingen duidelijk maken. En begrijpen ze elkaars belangen en standpunten beter. Op die betere samenwerking kunnen ze terugvallen als het minder goed gaat met een kind op school en er bijvoorbeeld hulp nodig is.

Investeren in de relatie

Ellen Donkers, onderzoeker bij het Nederlands Jeugdinstituut en betrokken bij de ontwikkeling van de toolkit: “Het gaat echt om stilstaan bij de samenwerking en investeren in de relatie. Ouders en professionals op school gaan vaak pas in gesprek als er iets fout gaat. Die gesprekken lopen vaak niet goed omdat er geen gezamenlijke basis is gelegd van waaruit je de gesprekken voert. Daar hopen we met de toolkit handvatten voor te bieden.”

Drie onderdelen

De online toolkit is een praktisch hulpmiddel voor professionals en ouders om met elkaar een bijeenkomst te organiseren waarin de samenwerking centraal staat. De toolkit bestaat uit drie onderdelen:

• De onderwerpen waarover je met elkaar in gesprek kunt gaan
  • Een planning om een bijeenkomst te organiseren
  • Werkvormen voor tijdens de bijeenkomst

Zowel ouders als professionals kunnen het initiatief nemen om een bijeenkomst te organiseren. De toolkit is geschikt voor bijeenkomsten online en op locatie.