Vraag & antwoord: Mondkapjesplicht, wat betekent dit?

Ouders en Onderwijs zet het op een rij

Vanaf 1 december 2020 is het voor leerlingen verplicht om op alle scholen in het voortgezet (speciaal) onderwijs een mondkapje te dragen buiten de les. Voor het basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs geldt dat mondkapjes niet nodig zijn. De actuele situatie roept bij ouders vanzelfsprekend veel vragen op. Ouders en Onderwijs verzamelde de antwoorden op veelgestelde vragen.

Hoe lang geldt de mondkapjesplicht?

Deze mondkapjesplicht is voor in elk geval 3 maanden vastgesteld. Dit kan door de overheid worden verlengd.

Zijn mondkapjes in het voortgezet onderwijs verplicht?

Voor leerlingen en onderwijspersoneel is het verplicht om op alle scholen in het voortgezet (speciaal) onderwijs een mondkapje te dragen buiten de les.

In het voortgezet onderwijs, het voortgezet speciaal onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs moeten leerlingen, studenten, leraren en ander personeel een mondkapje dragen als zij zich door het schoolgebouw bewegen. Het mondkapje kan af tijdens de les, wanneer leerlingen een vaste zit- of staanplaats hebben. Een docent hoeft geen mondkapje op in de klas, zolang er 1,5 meter afstand gehouden kan worden. Gym, zang, toneel, dans en bepaalde vormen van praktijkonderwijs zijn uitgezonderd van de mondkapjesplicht.

Bij de beroepsgerichte vakken in het vmbo en de praktijkvakken in het praktijkonderwijs wordt wel een mondkapje dringend geadviseerd in de les. Dit geldt voor specifieke lessituaties waar de 1,5 meter afstand tussen leerling en onderwijspersoneel niet te waarborgen is. Dit geldt alleen als het mondkapje de veiligheid van de lessen niet in gevaar brengt.

Zijn er uitzonderingen mogelijk op de mondkapjesplicht?

Alle leerlingen moeten buiten de les een mondkapje dragen, met uitzondering van leerlingen in het voortgezet (speciaal) onderwijs die vanwege een beperking of een ziekte geen mondkapje kunnen dragen, of door het opzetten daarvan ernstig ontregeld kunnen raken.

Hierbij moet gedacht worden aan leerlingen van wie de ademhaling te veel belemmerd wordt vanwege een longaandoening of aan leerlingen die vanwege een verstandelijke beperking of psychische aandoening ontregeld raken als zijzelf een mondkapje dragen.

Het is aan de schoolleiding in het voortgezet speciaal onderwijs om in overleg met de (G)MR (gemeenschappelijke medezeggenschapsraad) te bepalen voor welke situaties het dragen van een mondkapje reëel is.

Hoe kan ik een beroep op de uitzondering aannemelijk maken?

Dit kan op verschillende manieren. De leerling kan bijvoorbeeld zijn hulpmiddel of medicatie tonen. Wat ook kan is een briefje van een arts, zorgverlener of zorgorganisatie, of een bewijs van een recente afspraak met een arts. Als maar aannemelijk is gemaakt dat uw kind niet aan de verplichting kan voldoen.

Ben ik verplicht om medische gegevens van mijn kind te laten zien, als ik aanspraak wil maken op de uitzondering van de mondkapjesplicht?

U bent niet verplicht om deze medische gegevens te laten zien. Als u liever geen medische gegevens toont, dan moet u een andere manier gebruiken om aan te tonen dat u onder de uitzondering valt.

Wat moet ik doen als de school niet vindt dat mijn kind onder de uitzonderingen valt?

Zorg ervoor dat u hierover in gesprek blijft met school. Vraag aan school welke informatie zij nodig hebben om het beroep op de uitzondering wel toe te kennen.

Wat gebeurt er als mijn kind zonder mondneusmasker op school komt?

Als een leerling wel op school verschijnt, maar geen mondneusmasker wil dragen (en dan niet vanwege medische redenen), dan is het op dat moment aan de school om eerst te bepalen wat er gaat gebeuren.

1. De school stelt zelf maatregelen op en gaat zelf over de sancties. Hierbij zorgt de school voor instemming met de (G)MR bij wijziging van het gezondheid- en veiligheidsbeleid.
  2. De school kan ervoor kiezen om de volgende stappen te volgen:
    • In overleg te treden met leerling en ouder
    • Een waarschuwing te geven aan de leerling
    • De leerling te schorsen
    • Indien de leerling na schorsing, alsnog weigert tot het dragen van een mondkapje, volgt er een gesprek met de leerplichtambtenaar
    • De casus wordt overgedragen naar de leerplichtambtenaar

Heeft mijn kind recht op afstandsonderwijs als mijn kind geen mondneusmasker wil dragen?

Als uw kind geschorst wordt dan is de school verplicht om er voor te zorgen dat het onderwijs doorgaat. De manier waarop de school dat doet, is aan de school. Dit hoeft niet per definitie online-onderwijs te zijn.

Wat gebeurt er als ik mijn kind thuishoud, omdat ik niet niet wil dat mijn kind een mondkapje draagt?

In dit geval zullen de regels gelden die ook in de normale situatie gelden als een leerling zonder geldige reden verzuimt:

• De school zal eerst het gesprek aangaan met de leerling en de ouder/verzorger over het verzuim. Dit kan leiden tot een verzuimmelding.
  • De school is in ieder geval verplicht om vanaf 16 uur verzuim in een periode van vier weken, een melding van ongeoorloofd verzuim te doen via het verzuimregister bij de leerplichtambtenaar.
  • De leerplichtambtenaar werkt dan volgens de Methodische Aanpak Schoolverzuim en zal een onderzoek instellen.
  • In dit geval ligt de keuze om niet op school te komen bij de leerling.