Wel of geen Koningsspelen, altijd een KoningsspelenPakket

Sinds de eerste editie van de Koningsspelen in 2013 ontwikkelen Linda Thuijs en Geke Versprille jaarlijks een gratis te downloaden KoningsspelenPakket voor basisscholen. Vorig jaar werd het pakket in enkele dagen omgezet naar een ‘thuisblijfversie’. Hoe de Koningsspelen er dit jaar op 23 april uit zullen zien is nog onzeker. Wat wel zeker is is dat er altijd een KoningsspelenPakket zal zijn.

Linda, die internetmarketeer en grafisch ontwerper is, vertelt: “Omdat Koningsdag vorig jaar werd omgedoopt tot ‘Woningsdag’ en we via de media vernamen dat de Koningsspelen noodgedwongen helemaal geschrapt werden hebben wij besloten om alle thuiszittende kinderen toch een leuke sport- en speldag te bezorgen. We hebben daarom direct ons KoningsspelenPakket aangepast aan de nieuwe omstandigheden en het pakket voor iedereen beschikbaar gesteld”.

Normaal gesproken bestaan de Koningsspelen uit een gezamenlijk ontbijt gevolgd door een sportieve dag vol sport, spel en gezelligheid. Vorig jaar besloot de landelijke organisatie om het evenement af te blazen in verband met de coronamaatregelen en de daaraan verbonden schoolsluiting. Op korte termijn zagen zij geen andere mogelijkheden.

Onderwijsadviseur Geke vult aan: “Omdat wij met zijn tweeën werken en daardoor heel flexibel en wendbaar zijn konden wij snel schakelen. Wij hebben ons KoningsspelenPakket, dat geschreven was op de organisatie van een sport- en speldag op school, goed bekeken en gezocht naar mogelijkheden voor thuis. Dit betekende in de praktijk dat we een aantal spellen hebben aangepast naar de thuissituatie, dat we een aantal spellen die je met teams speelt hebben geschrapt en dat we een aantal nieuwe spellen hebben toegevoegd. De materialen zoals de placemat en de vlaggetjes kunnen natuurlijk prima thuis gebruikt worden.”

Of we op 23 april de Koningsspelen gezamenlijk op school of bij een lokale vereniging kunnen vieren of niet is nog even afwachten. Eén ding staat al vast; het gezamenlijke ontbijt gaat dit jaar niet door. De sport- en spelactiviteiten kunnen wel plaatsvinden. Hoe het dan moet als we niet bij elkaar mogen komen? Met het KoningsspelenPakket is iedereen op alle situaties voorbereid. Thuis kan hoe dan ook gestart worden met een heerlijk ontbijt geserveerd op de KoningsspelenPakket placemat. Daarna volgt het sportieve deel. Hiervoor zijn dit jaar maar liefst 20 spellen uitgewerkt op handige spelkaarten, 12 spelletjes die ook thuis goed te organiseren zijn en 8 sportactiviteiten.

Nieuwe spellen en aangepaste materialen

“De basis van het KoningsspelenPakket is elk jaar hetzelfde, we zorgen er alleen voor dat er elk jaar nieuwe spellen in het pakket zitten en dat de vormgeving van de materialen aangepast wordt. Dit jaar hebben we er alvast rekening mee gehouden dat het niet zeker is of de scholen open zijn en of er samen in groepsverband gesport kan worden. We hebben daarom 12 spelletjes uitgewerkt die zowel op school als thuis te gebruiken zijn. Voor sommige spelletjes betekende dat dat er een alternatieve opdracht op de spelkaart is gezet, voor het geval er niet in teamverband aan de spelletjes deelgenomen kan worden”, aldus Geke. “In de basis hoef je om de spelletjes te kunnen spelen niets speciaals aan te schaffen. Wel heb je bijvoorbeeld een bal nodig of pionnen, maar in plaats van pionnen kun je natuurlijk ook prima een trui neerleggen als markeringspunt. En wil je samen spelen met iemand die niet fysiek in dezelfde ruimte is, dan houd je online contact en kun je, als je allebei het spel op dezelfde manier klaarzet, toch tegen en met elkaar spelen.”

Dat het KoningsspelenPakket een succes is blijkt wel uit het aantal aanvragen. In het eerste jaar wisten enkele honderden scholen het pakket te vinden, na de lancering van een eigen website in 2014 en de thuisblijfversie van afgelopen jaar is het aantal gebruikers gestegen naar ruim 17.000! “Echt belachelijk veel. En de aanvragen komen uit de hele wereld. Het is ontzettend gaaf om te zien dat ons initiatief zo gewaardeerd wordt”, vertelt Linda.

Het gratis downloadbare KoningsspelenPakket is beschikbaar voor alle Nederlandse basisscholen in binnen- én buitenland. Maar ook voor (sport)clubs en gezinnen die thuis een feestje willen organiseren, is het KoningsspelenPakket goed te gebruiken. Het staat elk jaar weer boordevol ludieke spellen, handige scorekaarten, prachtige placemats en nog veel meer moois!

Beide intitiatiefnemers lichten toe hoe ze te werk gaan: “Onze website en nieuwsbrieven bekostigen we uit sponsorgelden. Elk jaar weer zijn we ontzettend blij met onze sponsoren. Verder is het mogelijk om tegen een kleine vergoeding een upgrade te krijgen van het KoningsspelenPakket en hebben we ‘De vrienden van KoningsspelenPakket’ gelanceerd zodat iedereen die ons pakket graag gebruikt een soort van mini sponsor kan worden en in ruil daarvoor als een VIP behandeld wordt. Je ontvangt dan niet alleen het gratis KoningsspelenPakket, maar ook nog 8 extra spellen, het Olympische Spelen pakket in het jaar dat de spelen plaatsvinden en je krijgt een leuke korting in de webshop.”

Het KoningsspelenPakket is in de maanden maart en april te downloaden, aanvragen kan het hele jaar door.

Aanvragen KoningsspelenPakket kan hier.