Bewegend Leren platform voor po gelanceerd

Ontwikkeld door Mulier Instituut en Kenniscentrum Sport & Bewegen

Voldoende bewegen is essentieel voor een goede cognitieve, sociale en motorische ontwikkeling van kinderen. Toch brengen kinderen een groot deel van de dag zittend door. Tijd om kinderen meer te laten bewegen dus! Maar hoe zorg je in het primair onderwijs voor meer beweging gedurende een schooldag en een goede afwisseling tussen (zittend) leren en bewegen? Het Bewegend Leren platform helpt je daarbij.

Waarom is bewegen op school belangrijk?

Slechts 57,8% van de kinderen voldoet aan de beweegrichtlijnen. Volgens de beweegrichtlijnen is 60 minuten per dag matig tot intensief bewegen essentieel voor een goede cognitieve, sociale en motorische ontwikkeling. Kinderen brengen een groot deel van hun tijd op school door. Scholen spelen daarom een belangrijke rol in het stimuleren van bewegen bij kinderen.

Hoe breng je meer beweging in de schooldag?

Het is duidelijk dat meer bewegen op school nuttig en noodzakelijk is. Maar hoe implementeer je dit praktisch in de schooldag? Bewegend leren is een methode om meer bewegen op school en tijdens de les te stimuleren. Door middel van bewegingsactiviteiten wordt nieuwe informatie aangeleerd en kan lesstof geautomatiseerd en inzichtelijk gemaakt worden.

Benieuwd hoe je bewegend leren toepast tijdens de schooldag? Op het Bewegend Leren platform vind je informatie, concrete tips en aanbod op het gebied van bewegend leren. Alles wat je nodig hebt om bij te dragen aan een actieve schooldag!

Dit platform is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport door Mulier Instituut en Kenniscentrum Sport & Bewegen. Zowel het Mulier Instituut als Kenniscentrum Sport & Bewegen zijn beide onafhankelijke partijen op het gebied van bewegend leren.