Juniorcoaches begeleiden pauzespellen op CBS De Hoeksteen in Barendrecht

Sommige introverte blijken kinderen veel gevoel hebben voor het begeleiden van een spel. Ook kunnen de pauzespellen een opening bieden voor een gesprek over gedrag. Door de spelletjes zijn er minder conflicten in de pauze. Enkele pluspunten van het werken met juniorcoaches op CBS De Hoeksteen uit Barendrecht.

“We zagen dat onze leerlingen te weinig bewogen in de pauzes”, vertelt Rob Storm, beweegcoach bij CBS De Hoeksteen in Barendrecht. “Ook waren er regelmatig conflicten op het schoolplein. Toen we op zoek gingen naar een nieuwe pauze-invulling, kwamen we uit bij Beweeg Wijs. Dit is een programma om bewegen en spelen op school een kwaliteitsimpuls te geven. De mensen van Beweeg Wijs adviseerden ons om in de pauzes met juniorcoaches te werken. Leerlingen uit de bovenbouw begeleiden dan de spellen, bewaken de regels, zorgen voor de materialen en lossen problemen op.”

Cursus tot juniorcoach

Rob heeft heeft in samenwerking met een docent van Beweeg Wijs alle 24 leerlingen uit groep 7 opgeleid tot juniorcoach. Dat gebeurde in drie groepjes van acht leerlingen. Rob: “Elk groepje nam deel aan een cursusochtend. Eerst kregen de leerlingen een stuk theorie, bijvoorbeeld over het belang van bewegen. Ook legden we de vijf kleurzones van Beweeg Wijs uit. Bij elke kleur horen spelmaterialen en activiteiten die zijn afgestemd op de motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.”

Kleurzones

Daarna ging de klas naar buiten om samen de spellen op het plein klaar te zetten. De juniorcoaches verdeelden het plein met stoepkrijt in vijf kleurzones. Twee juniorcoaches werden aan elkaar gekoppeld om een spel te begeleiden en toen gingen ze echt aan de slag. Rob: “Wij observeerden en hielpen de juniorcoaches op weg. Na het spelen gingen we met de hele groep naar binnen om te bespreken hoe het was gegaan.”

Leuk en spannend

De juniorcoaches vonden de cursus leuk, maar het was ook spannend om de spellen uit te leggen, beslissingen te nemen als scheidsrechter en andere kinderen te corrigeren. Rob: “We merkten dat kinderen het liefst spellen begeleiden die ze zelf leuk vinden of al kennen. De rode, competitieve spellen, zoals hockey en voetbal, waren het populairst. Toch is het belangrijk dat ze verschillende soorten spellen leren kennen en begeleiden. Wel moet er een match zijn tussen de juniorcoach en het spel, want dan is de betrokkenheid van kind het grootst.”

Meters maken

Als Gezonde School vindt De Hoeksteen het belangrijk dat de juniorcoaches meters maken als spelleider en scheidsrechter. Rob: “Ze leren om met andere kinderen om te gaan, voelen zich betrokken bij het beweegaanbod en verantwoordelijk voor de materialen. De juniorcoaches komen één keer in de zes weken aan de beurt. Ze begeleiden dan op maandag, woensdag en vrijdag de pauzespellen van groep 3, 4 en 5, die samen naar buiten gaan. Op dinsdag en donderdag hebben de leerlingen van de middenbouw gymles.”

Verrassend

De collega’s van Rob vinden de pauzespellen hartstikke leuk, al waren ze aanvankelijk wel bang dat de juniorcoaches lestijd zouden missen, bijvoorbeeld tijdens de rekeninstructie. “Dat is niet het geval”, benadrukt Rob. “De juniorcoaches gaan tijdens het eetmoment van hun klas aan het werk.” De inzet van juniorcoaches heeft ook verrassende neveneffecten. “Leerkrachten ontdekken bijvoorbeeld dat sommige introverte kinderen veel gevoel hebben voor het begeleiden van een spel. Ook kunnen de pauzespellen een opening bieden voor een gesprek over gedrag. Door de spelletjes zijn er minder conflicten in de pauze. Bovendien wordt de verbinding tussen de groepen groter, omdat de leerlingen ook met kinderen uit andere groepen spelen.”

Tips van Rob

• Zoek een gerichte aanpak voor pauzespellen, bijvoorbeeld Beweeg Wijs.
  • Betrek leerlingen bij het beweegprogramma en geef ze verantwoordelijkheid voor materialen en de schoolomgeving.
  • Geef een beweegcoach of gymleerkracht genoeg tijd voor het opleiden, begeleiden en faciliteren van juniorcoaches.

Bron: Gezonde School.