Webinars Week van de Motoriek 2023 nu terug te zien

Deel 2: Webinars 8 november

Van 6 tot en met 9 november 2023 vond de Week van de Motoriek plaats. Van 7 tot en met 9 november waren er verschillende voor onderwijsprofessionals interessante webinars. Ze zijn nu allemaal terug te kijken. In deel 2 de 2 webinars van 8 november. Het thema die dag was ‘leefomgeving’.

1 Urban sports in jouw gemeente: freerunnen of gebaande paden?

Wist je dat urban sports in Amsterdam in de zomer de meest beoefende sport is onder 36% van de jongeren tussen de 5-18 jaar? En dat het in de winter op plek 2 staat met 20%? Toch is de urban sportwereld vrij onbekend. Het webinar bracht daar verandering in.

Waar Jeroen Hoyng (Kenniscentrum Sport en Bewegen) begon met de spanningsvelden tussen urban sporters en beleidsmedewerkers, sloegen tafelgasten Sander Baartmans (Urban Creator bij CityLegends), Jeroen van Eggermond (oprichter Nine Yards Skateparks) en Froukje Smits (senior-onderzoeker Hogeschool Utrecht) de brug naar de praktijk. Van spanningsvelden en belangenbehartiging tot aan inclusiviteit, veiligheid, participatie, programmering en activatie: alles kwam aan bod.

Meer informatie:

• Gemeenten maken meer werk van Urban Sports: In dit document delen we vier praktijkvoorbeelden van gemeenten in verschillende fasen van het beleidsproces: bedenken, verwezenlijken en opvolgen. Zo doe je inspiratie op die past bij de fase van urban sports beleid waar jouw gemeente in zit.
  • Stappenplan Beweegvriendelijke Omgeving: Dit stappenplan begeleidt je door het gehele proces. Met uitlegvideo’s, beschrijvingen, concrete tips en handreikingen helpen we je graag met het beweegvriendelijker maken van jouw gemeente.
  • Presentatie.
  • Kijk hier het webinar terug.

2 Het schoolplein: gouden kans voor dynamische schooldag

Het schoolplein is een gouden kans voor de dynamische schooldag. Maar hoe benut je het schoolplein optimaal? Tijdens dit webinar vertelde Mirka Janssen (Hogeschool van Amsterdam) over het belang van buitenspelen en het stimuleren van beweeggedrag op het schoolplein. Het webinar nam de deelnemers mee aan de hand van concrete voorbeelden en uitdagingen in de inrichting van het schoolplein en de organisatie en begeleiding van het stimuleren van bewegen op het schoolplein. Aan tafel schoof Rob Heidenreich (directeur van ’t Lichtpunt) aan, Nick Keijser (vakleerkracht bewegingsonderwijs), Steven Mauw (PLAYgrounds) en Bastiaan Goedhart (Alles in beweging). Zij gaven concrete handvatten over hoe je de eerste stap richting een beweegstimulerend schoolplein zet.

Meer informatie:

• Toolkit Schoolpleinen: Met de Toolkit Schoolpleinen breng je de huidige situatie van het beweeggedrag van kinderen op het schoolplein in kaart en krijg je tien concrete tips om dit te stimuleren.
  • Wat zijn de bouwstenen van een dynamische schooldag? Voldoende en gevarieerd bewegen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Basisscholen spelen een rol in het stimuleren van bewegen, omdat kinderen daar een groot deel van hun tijd doorbrengen.
  • Presentatie.
  • Kijk hier het webinar terug.