Nieuw kennisdossier bundelt kennis over mentale gezondheid van jeugd

De jeugd is een periode met veel kansen voor groei en ontwikkeling. Het is dan ook een goede periode om te investeren in promotie van mentale gezondheid en preventie van mentale problemen. Het kennisdossier ‘Mentale gezondheid van de jeugd’ van het Trimbos instituut biedt hiervoor informatie en handvatten.

Om (preventief) te werken aan een mentaal gezonde jeugd is het essentieel een duidelijk beeld te hebben van de mentale gezondheid van de jeugd. De kennis hierover is echter versnipperd en ontwikkelingen rondom mentale gezondheid volgen elkaar snel op. Er worden regelmatig nieuwe onderzoeksrapporten gepubliceerd. Ook is er een veelheid aan aanpakken en interventies.

Kennisdossier Mentale gezondheid van de jeugd

In het nieuwe kennisdossier worden achtergrondinformatie en theorie gebundeld met betrekking tot de mentale gezondheid van kinderen, jongeren en studenten. Wat zijn bijvoorbeeld trends rondom de mentale gezondheid van de jeugd? Wat zijn belangrijke risico- en beschermende factoren om rekening mee te houden? En wat kun je als professional of beleidsmaker doen om de mentale gezondheid van de jeugd te versterken?

Naast achtergrondinformatie en theorie bevat het dossier ook praktische vertalingen van beleid en interventies. Zo vind je meer informatie over een integrale aanpak waarbij leefomgevingen van de jeugd en verschillende partners (zoals gemeenten, onderwijs en zorg) domeinoverstijgend met elkaar samenwerken. De praktische tools in het kennisdossier bieden handvatten om hier mee aan de slag te gaan.