Onderzoek onder ouders naar prestatiedruk op school

Ouders & Onderwijs en Voor Werkende Ouders

De organisatie Ouders & Onderwijs en de stichting Voor Werkende Ouders gaan onderzoeken of kinderen prestatiedruk ervaren op school en wat er volgens ouders nodig is deze prestatiedruk te verminderen. Ze zijn benieuwd of kinderen (wel eens) te maken hebben (gehad) met prestatiedruk op school. Ook willen ze weten wat de oorzaken zijn en wat het effect is op de kinderen. De organisaties roepen ouders op mee te doen. Het kost ongeveer vijf minuten.

De organisaties zijn benieuwd of ouders prestatiedruk zien bij hun kind. Welke factoren zorgen voor een prestatiedruk op school? En wat zou de school in moeten zetten om prestatiedruk op school te voorkomen? Of hoort prestatiedruk erbij en is het belangrijk om kinderen te leren om hier mee om te gaan? Allemaal vragen die aan bod komen in het onderzoek. De organisaties nemen de uitkomsten mee richting het ministerie en de scholen, zodat het passend onderwijsbeleid verbetert.

Bij het onderzoek moeten ouders zich onder meer uitspreken over stellingen als:

• Ik vind mentale gezondheid belangrijker dan schoolprestaties
  • Prestatiedruk hoort erbij en kinderen moete hiermee om leren gaan
  • Mijn kind krijgt een beloning als hij goed presteert
  • Ik wil dat mijn kind het hoogste niveau haalt dat het kan behalen
  • Ouders spelen een rol in de prestatiedruk van hun kind

Ook wordt de ouders gevraagd naar hun eigen rol in de prestatiedruk van hun kind.

Click hier om deel te nemen aan het onderzoek.

Vragen over prestatiedruk?

Ouders die vragen hebben over de prestatiedruk die hun kind ervaart op school en graag met één van de medewerkers van Ouders & Onderwijs willen praten voor gerichte adviezen kunnen contact opnemen met het Adviespunt van Ouders & Onderwijs door te bellen of een whatsapp te sturen naar 088-6050101 of door te mailen naar vraag@oudersenonderwijs.nl.