Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Voor de Jeugd Dag 2022 online te bekijken

Verschillende sessies over school of opvang – deel 2 van 4

Op maandag 7 november vond de Voor de Jeugd Dag 2022 plaats vanuit de Westergas in Amsterdam. Een dag met non-stop inspirerende verhalen, inhoudelijke sessies en talkshows. Het volledige programma is inmiddels online beschikbaar. Hier zijn 55 sessies te bekijken over inspirerende, verdiepende en vernieuwende jeugdonderwerpen. Daaronder ook verschillende sessies over school en opvang. In deel 2 aandacht voor de sessie in de zaal WesterLiefde en de twee sessies in de zaal Amsterdam Flavours.

WesterLiefde

De kracht van de community

Sprekers: Kim Coppes, Arthur Peelen, Kim van den Dungen, Marion Leenders

De Vissenkom

“It takes a village to raise a child”. Een bekend gezegde dat de opvoedcultuur in verschillende landen weerspiegelt: het hele dorp neemt verantwoordelijkheid voor het opgroeien van een kind. Ook in Nederland hoor je het vaak: er is meer afstemming, gezamenlijkheid en integraal werken nodig om de beste omstandigheden voor elk kind te realiseren. Maar hoe vertaal je dat naar de praktijk? Hoe deel je verantwoordelijkheden binnen een stad of gemeente? Hoe kun je er samen voor zorgen dat een kind opgroeit in een stimulerende en stabiele omgeving? En hoe trek je daarin gezamenlijk met kinderen en ouders op?

In de Gelijke Kansen Community ’s-Hertogenbosch werken gemeente, onderwijs- en kinderopvangorganisaties, sport-, cultuur- en welzijnspartners samen met jongeren én ouders aan gelijke kansen voor alle kinderen. Niet naast elkaar maar mét elkaar, zodat zij ieders kennis en deskundigheid optimaal inzetten. En zodat er geen losstaande acties, maar een samenhangend programma ontwikkeld wordt. In de sessie ‘De kracht van de community’ deelt ’s-Hertogenbosch het proces, de successen én de lessen rondom dit thema. Welke moeilijkheden kwamen ze tegen, hoe hebben ze die opgelost, maar ook: welke uitdagingen liggen er nog? Tijdens deze inspiratiesessie komen verschillende leden uit de Bossche community aan het woord, waaronder één van de projectleiders van het programma Gelijke Kansen.

Amsterdam Flavours

De Jonge Mantelzorg Vriendelijke School-eerste ervaringen uit de pilot

Sprekers: Tessa Rademaker, Inge Romeijn

Gluren bij ...

Ongeveer een kwart van de kinderen en jongeren groeit op met de zorgen voor een naaste. Dat kan bijvoorbeeld een ouder, broer of zus zijn met een beperking, chronische ziekte, psychische kwetsbaarheid en/of verslaving. Jonge mantelzorgers dus, die op jonge leeftijd de zorgen voor een dierbare dragen en diegene ‘onder de mantel der liefde’ verzorgen. Zij worden geconfronteerd met zorgtaken (zichtbaar), maar óók met mentale zorgen en/of met het missen van zorg en aandacht voor zichzelf (onzichtbaar). Ofwel, zorgen dragen, zorgen maken en zorgen missen. De impact van een zorgsituatie thuis op de ontwikkeling van jongeren verschilt natuurlijk per situatie. Maar een ding is duidelijk: zij worden op jonge leeftijd met andere zorgen geconfronteerd dan leeftijdsgenoten zonder zorgsituatie thuis. Een gevolg is dat ze in het onderwijs meer kans hebben op vertraging, onderpresteren, verzuim en zelfs uitval. “Het tijdig signaleren en zo nodig ondersteunen van deze jongeren is van belang zodat hun klachten niet structureel en problematisch worden, en zij zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen” (SCP, 2020).

In de JMZ Vriendelijke School pilot gaan 20 scholen voor primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs de verbinding aan met lokale JMZ-consulenten, -steunpunten en ervaringsdeskundige jonge mantelzorgers zelf. De 20 koppels gaan aan de slag met informatie, materiaal en activiteiten ter bevordering van bewustwording, signalering en ondersteuning van schoolgaande mantelzorgers. Tijdens deze sessie delen de pilotdeelnemers uit Amsterdam graag hun ervaringen en bevindingen met jullie.

Leerlingen eerder zien, horen en helpen: een krachtige samenwerking tussen jongerenwerk en onderwijs

Sprekers: Jeffrey Post, Tewatha Muller, Leerling

Gluren bij ...

Een leerling vertelt over de ervaring met het jongerenwerk op school. Een schoolmedewerker geeft het perspectief van de school op de rol van jongerenwerk in het onderwijs. Een jongerenwerker vertelt over hoe de professie van jongerenwerk het docententeam aanvult. Er wordt een discussie gevoerd over de positie van het jongerenwerk binnen de school en de lessons learned.