Alles over een Gezonde Leefstijl Op School

Voor de Jeugd Dag 2022 online te bekijken

Verschillende sessies over school of opvang – deel 3 van 4

Op maandag 7 november vond de Voor de Jeugd Dag 2022 plaats vanuit de Westergas in Amsterdam. Een dag met non-stop inspirerende verhalen, inhoudelijke sessies en talkshows. Het volledige programma is inmiddels online beschikbaar. Hier zijn 55 sessies te bekijken over inspirerende, verdiepende en vernieuwende jeugdonderwerpen. Daaronder ook verschillende sessies over school en opvang. In deel 3 aandacht voor de twee sessies in de zaal Machinegebouw en de eerste twee sessies in de zaal Ketelhuis.

Machinegebouw

Gluren bij InDifferent seks

Sprekers: Elmar Noteboom, Fien van Deursen

Gluren bij ...

Seks is overal: in reclames, op posters, in porno en porna, in romantische comedy’s en Disneyfilms, in de natuur, in tijdschriften, op Instagram en ga zo maar door; SEKS SELLS! Tegelijkertijd is seks een taboe, iets waar we liever niet over praten, maar waar we wel allemaal heel nieuwsgierig naar zijn. De gemiddelde jongere in Nederland geeft sekseducatie een 5.8 (Ruters, 2017) en voor LHBTIQA+ jongeren zakt dit naar een 5.0 (Voorn, 2021). Terwijl een goede seksuele vorming zorgt voor jongeren die later beginnen met seks, meer weloverwogen keuzes maken, beter zijn in het aangeven van hun wensen en grenzen en minder snel seksueel grensoverschrijdend gedrag zullen meemaken en/of vertonen.

Met InDifferent Seks maken we dit onbespreekbare onderwerp bespreekbaar in een lessenreeks die niet alleen voor, maar in samenwerking met de leerlingen is gemaakt. De lessen hebben een basis in vier grondslagen: sekspositief, lichaamspositief, gender inclusief en inclusieve seksualiteit. In de lessen staat het gesprek centraal, want hoe kun je nou leuke seks hebben als je niet weet hoe je hierover moet praten? We hebben het over wat seks nou eigenlijk is, over verschillende lichamen, orgasmes, vulva’s, seksueel grensoverschrijdend gedrag, gender, flirten, sexting, je eigen wensen en nog veel meer. In deze ‘Gluren bij InDifferent Seks’ gaan we het hebben over onze lessen, hoe deze tot stand zijn gekomen en over InDifferent zelf.

Burgerschapsonderwijs in de klas

Sprekers: Kim Coppes, Kübra Erkoca, Lisa Hu, Lotje Stremmelaar

Voor de Jeugd Talk

In de talk School en opvang gaan we in gesprek over burgerschapsonderwijs. Wat is de bedoeling van burgerschapsonderwijs? Hoe krijgt burgerschapsonderwijs het beste vorm in de praktijk, en wat als leerlingen of docenten het niet met elkaar eens zijn?

De roep om burgerschapsonderwijs groeide naar aanleiding van verschillende maatschappelijke problemen. Na de politieke moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh kwam er wetgeving, waarmee iedere school in het basis- en voortgezet onderwijs een burgerschapsopdracht kreeg. Er is sprake van en zorgen over afnemende politieke participatie, verminderend vertrouwen in de overheid en afname van sociale verbondenheid. Is het de taak van burgerschapsonderwijs om deze problemen te tackelen? Mag het botsen? En hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Veel leerkrachten besteden binnen hun mogelijkheden aandacht aan spanningen, botsende waarden en de democratie in hun klas. Maar leerlingen ervaren soms weinig ruimte voor discussie in de klas of inspraak in de school. Leraren voelen zich slecht in staat burgerschapsvorming te integreren in het onderwijsaanbod. In het algemeen is er onduidelijkheid over wat er van scholen verwacht wordt in deze opdracht. Met de tafelgasten gaan we in gesprek over de invulling van burgerschapsonderwijs.

Ketelhuis

De kracht van gehoord én gezien worden

Sprekers: Rosita Vis, Trijnie van der Ploeg

Gluren bij ...

Er zijn in Nederland mogelijk tienduizenden normaalbegaafde kinderen, die opgroeien bij (licht) verstandelijk beperkte ouders. Er is voor hen vaak geen speciale aandacht, juist omdat ze normaal begaafd zijn en vaak geen probleemgedrag laten zien. Om gezond op te groeien hebben zij persoonlijke aandacht en steun hard nodig, want hun gezinssituatie is complex. Dit blijkt o.a. uit het onderzoek ‘Kennisbundeling over Kinderen van Ouders met een Verstandelijke Beperking’ dat het Trimbos-instituut in opdracht van het ministerie van VWS heeft gedaan. Uit het onderzoek blijkt dat professionals – ook vaak leerkrachten - deze kinderen over het hoofd zien of onvoldoende weten hoe ze hen kunnen ondersteunen. Eén van de mogelijkheden om dat op te lossen, is het aanstellen van een social worker op school. Een welzijnswerker die regelmatig op school komt en laagdrempelig oog en oor heeft voor kinderen die opgroeien in complexe thuissituaties. Een social worker kan er zijn voor de kinderen, maar ook voor de ouders en leerkrachten. In Amersfoort werken ze met deze social workers: Trijnie van der Ploeg van Indebuurt033 vertelt tijdens deze bijeenkomst samen met Rosita Vis, ervaringsdeskundige KVBO vanuit belangenvereniging Sien over dit zinvolle project, Hoe is het om op te groeien bij ouders met een verstandelijke beperking én wat kan een social worker op een school betekenen? Wat kan een welzijnsorganisatie doen?

Funda-mental-ly at school!

Sprekers: Mark Weghorst, Minke Vellinga

Gluren bij ...

Met het kosteloze lespakket Je Brein de Baas?! kan op iedere VO-school gewerkt worden aan een fundament van mentale gezondheid voor alle scholieren. In het lespakket zitten drie lessenseries van elk vier lessen. Elke les bestaat uit een animatiefilm en opdrachten. Er zijn lessenseries over STRESS (Stress onder Controle), over LEREN (Makkelijker Leren) en over OMGAAN MET ELKAAR (Gelukkig in de Groep). De lessenseries geven inhoud aan het gesprek dat iedere mentor wel eens voert met zijn mentorklas: over stress, leren en omgaan met elkaar. Elke mentor kan met de handleiding, de praktische powerpoint en het lesmateriaal aan de slag. Een aparte opleiding is niet nodig. Daarmee werk je actief aan het welbevinden op school en aan een prettiger omgang met elkaar. Dat hoef je niet helemaal alleen te doen! De lessen passen namelijk goed in de samenwerking met de jeugdgezondheidszorg, de gezondheidsvoorlichting en de zorgstructuur die de school al heeft. Zij kunnen je dan ook helpen met het vormgeven van deze lessen. In Funda-mentally at school laten we zien hoe de lessen werken, wat ze teweeg brengen in de groep en horen we ervaringen van docenten en leerlingen. Zodat je daarna meteen aan de slag kunt!