50 basisscholen krijgen 5.000 euro voor vergroenen schoolplein

In 2023 maakten IVN en Jantje Beton al 10 scholen blij met een toekenning van 5.000 euro om hun schoolplein te vergroenen en speelser te maken. De grote belangstelling voor de extra steun – 160 scholen reageerden om kans te maken – had als gevolg dat er op basis van loting een selectie gemaakt werd. Door nieuwe, extra steun van het ministerie van VWS begin 2024 kunnen IVN en Jantje Beton nu nog eens 50 extra scholen een bedrag van 5.000 euro toekennen.

Alle deelnemende 160 scholen hebben inmiddels bericht over de uitslag ontvangen. Met de groep van 50 ‘winnaars’ gaan IVN en Jantje Beton aan de slag om hun prachtige ideeën – van modderkeuken tot schaduwplek of de aanleg van speelheuvels – tot uitvoering te brengen. Een overzicht van de winnende scholen is hier terug te vinden.

Niet gamen, maar lekker naar buiten

Uit de 160 inzendingen blijkt des te meer dat op veel schoolpleinen niet de uitdaging en ruimte wordt geboden om kinderen lekker te laten spelen in het groen. En dat terwijl de vertegenwoordigers namens de scholen steeds vaker zien dat de motoriek bij kinderen achteruitgaat. Ook neemt volgens hen de sociale interactie en het gebruiken van de fantasie af door de toename van het schermgebruik in de vrije uurtjes buiten schooltijd. Eén van de winnende scholen verwoordt hun visie kort en krachtig in: ‘Niet gamen, maar lekker naar buiten’.

Ook dorpsscholen dromen van een groen, aantrekkelijk schoolplein

De deelnemende scholen in de grote steden geven aan dat een uitdagend, openbaar schoolplein voor alle kinderen -en specifiek de kinderen die opgroeien in armoede- zó belangrijk is. Bij een grote groep kinderen is thuis weinig tot geen buitenruimte en ontbreekt vaak het geld voor sport of andere hobby’s. Het plein is dus dé plek om wel samen te spelen en te bewegen.
De dorpsscholen die kans wilden maken op de toekenning zitten ook te springen om een aantrekkelijk schoolplein omdat er vaak helemaal geen speelplekken of sportvoorzieningen zijn. In veel dorpen speelt – naast de afstand naar een verenigingen- armoede helaas ook vaak een belemmering voor deelname aan sport of hobby’s. Het schoolplein is dus vaak de enige plek om met andere kinderen te spelen en te bewegen.

Initiatiefnemers Jantje Beton en IVN

Jantje Beton en IVN werken toe naar een aanpak om scholen structureel te ondersteunen bij de inrichting en inzet van het schoolplein voor spelen, bewegen en leren. De grote hoeveelheid reacties van de scholen laat zien wat de behoefte en urgentie hiervan is. Ze werken samen met gemeenten, provincies en de landelijke overheid om meer scholen financieel en inhoudelijk te kunnen steunen en zo hun toekomstige schoolplein zo groen en speels mogelijk in te richten.