Kaboutervreugd, een record in Utrecht

De les ‘Kabouterpad’ van organisatie Utrecht Natuurlijk blijkt een groot succes. Maar liefst 123 groepen met 3.000 leerlingen doen mee aan deze doe-het-zelf les op locatie.

Op de tuin lopen groepjes kinderen met rode puntmutsen op. Ze fladderen door de tuin, lopen met gieters te sjouwen. Duidelijk in hun element. Ze doen kleine tuinwerkzaamheden, gaan op zoek naar bloemen en bodemdieren. Ze voelen, ruiken en ontdekken.

Ontdekken maar

In het najaar en het voorjaar doen de nog zeer jonge Utrechters in kleine groepjes en onder leiding van een ouder of verzorger allerlei ontdekopdrachtjes op de tuin. De opdrachten worden aan het seizoen en aan de locatie aangepast.

Kabouterpad, een doe-het-zelf les op locatie, is de start van het gedifferentieerde tuinprogramma van Utrecht Natuurlijk. De kleuters maken hierin kennis met planten en dieren op de tuin en eenvoudige tuinwerkzaamheden.

Voor elke groep ander programma

In Tuinverkenners maken leerlingen van groep 3 en 4 kennis met moestuinieren met behulp van moestuinbakken. In Groene Vingers werken de leerlingen van groep 5, 6, 7 of 8 vanaf april in eigen tuintjes. In de herfst is er op de tuinen de les ‘Zaden en zo’ voor de bovenbouw, waarin dit jaar ook een link gelegd wordt met de eiwittransitie.

Een record!

Dit schooljaar heeft Utrecht Natuurlijk een recordaantal inschrijvingen voor de les Kabouterpad. Met 123 groepen komen er meer dan 3000 leerlingen genieten op de tuin. Plus nog 700 leerkrachten, stagiaires, ouders en verzorgers die de kinderen begeleiden bij de opdrachten. Zo’n eerste kennismaking op de tuin legt een belangrijke basis. Enthousiasme en succes gegarandeerd.

Meer weten?

Het concept van deze les is gemakkelijk over te nemen. Wil je er meer over weten? Neem dan contact op met Selma Renting via selma.renting@utrechtnatuurlijk.nl.

Kijk hier voor meer informatie over het natuureducatieprogramma van Utrecht Natuurlijk voor het basisonderwijs.