Ongezonde voeding bij traktaties de school uit

Basisschool De Horizon staat al aantal jaren geen traktaties meer toe

Christelijke Basisschool De Horizon in Delft kiest er al een aantal jaren voor om bij verjaardagen van leerlingen geen traktaties meer toe te staan, maar in plaats daarvan wel een feestje te vieren. In een filmpje op de website ‘Wie jarig is viert feest’, die deze week gelanceerd werd, legt directeur Meint Helder uit waarom.

“We zagen dat traktaties op school steeds ongezonder werden”, vertelt Helder, “en dat eindigde soms met pizza’s, chips en cola. Dat is goedkoop en gemakkelijk voor ouders. Want eigenlijk wil iedereen wel gezonde traktaties, maar dat is niet voor alle ouders haalbaar. Gezonde traktaties zijn namelijk domweg duurder. Het grootste voordeel van ons nieuwe beleid is echter dat de ongezonde voeding de school uit is.” Helder gaat ook in op de reactie van de ouders: “Niet alle ouders vonden het in het begin even leuk. Nu is iedereen het echter zo gewend, dat het niet meer gemist wordt. Het is dus ook een kwestie van gewenning.” Een mooi voorbeeld daarvan is Ayse, een leerlinge uit groep 5. Zij mag op bezoek bij ‘meester’ Meint een kadootje uitzoeken.

In hetzelfde filmpje wordt ook een bezoek gebracht aan katholieke basisschool De Hasselbraam in Etten-Leur. Daar legt Ilse van den Bemt, intern begeleider bij De Hasselbraam, uit waarom het roer werd omgegooid: “Vanuit hygiëneoogpunt mocht niet meer getrakteerd worden en gegeten worden in de school. We hebben toen besloten van de ene op de andere dag te beginnen met ‘trakteren’ op een andere manier, waarbij jarige kinderen activiteiten mogen uitzoeken.”

De laatste school die wordt bezocht is openbare basisschool Anne Frank in Gorinchem. Meer over hun beleid lees je hier.

Over de website ‘Wie jarig is viert feest’

De campagnewebsite ‘Wie jarig is viert feest’ is een initiatief van GGD zhz, JOGG Zuid-Holland Zuid, GGD Haaglanden, GGD West-Brabant en Glos Educatief. De site geeft redenen om over te stappen van traktatie naar feest, biedt een stappenplan om tot een feestbeleid te komen en geeft voorbeelden van feestkaartjes voor onderbouw en bovenbouw met leuke activiteiten.