The Daily Mile en Avond4daagse: bewegen met een doel

Een doel stellen helpt om in beweging te komen. Dat ondervond JOGG onder andere bij The Daily Mile. Om kinderen op een aantrekkelijke manier in beweging te krijgen, bundelde JOGG in 2021 de krachten met de Avond4daagse (een initiatief van Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN)). Vorig jaar leverde The Daily Mile een bijdrage aan de Avond4daagse – Home Edition (een speciale editie vanwege corona). Dit jaar wordt The Daily Mile aangevuld met een heuse Avond4daagse Challenge.

Ambassadeur en projectleidster

Bij JOGG is Nicole Beukers projectleidster van The Daily Mile en samen met oud-topschaatser Erben Wennemars met trots JOGG-ambassadeur. Ze bezoekt als JOGG-ambassadeurregelmatig scholen in heel Nederland. Daarnaast draagt Beukers bij JOGG concreet bij aan een gezonde leefomgeving voor alle kinderen in Nederland. “Ik houd me binnen de omgevingen school, buurt en media bezig met alles rond het thema ‘bewegen’. Daarbinnen valt The Daily Mile, maar nog veel meer initiatieven bijvoorbeeld ook de Peuter4daagse, waarvan ik ook projectleidster ben en waar ik samenwerk met Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN). Verder kijken we met gemeenten naar de mogelijkheden van gamification bij bewegen.”

De samenwerking tussen JOGG en haar initiatief The Daily Mile en de Avond4daagse ontstond een aantal jaren geleden, precorona. “Margot Vandermeulen, projectleider bij KWbN, nam contact op met JOGG, omdat we hetzelfde doel hebben, kinderen met plezier voldoende in beweging brengen. KWbN bereikt dit met de Avond4daagse en wij sinds september 2016 met The Daily Mile, die vaak minimaal drie keer per week wordt gelopen zodat het lopen structureel wordt.”

Diploma

Na afloop van de Avond4daagse challenge krijgen de kinderen een diploma.

Einddoel

Beukers zag dat veel scholen al probeerden om variatie in The Daily Mile aan te brengen om zo leraren en kinderen blijvend te motiveren om te lopen. En ze zag nog iets anders, zegt ze: “Een doel stellen helpt om te blijven lopen. Een Avond4daagse is een prachtig einddoel. Scholen kunnen door The Daily Mile de laatste zes weken voor de Avond4daagse net iets anders te lopen mooi naar het einddoel van de Avond4daagse toe werken. Daarbij blijft het uitgangspunt van The Daily Mile hetzelfde – minimaal drie keer per week een kwartier bewegen – maar zit er bijvoorbeeld een wandelbootcamp in verwerkt, met een sprint of het gebruik van een bankje. Of brainboosters, geinige cognitieve oefeningen.”

Avond4daagse

Plezier tijdens de Avond4daagse. Foto: Sharon Willems.

Stempelkaarten

Deelnemen aan de combinatie is niet verplicht voor de 619 scholen die momenteel bij JOGG zijn geregistreerd als deelnemers aan The Daily Mile. Beukers: “Het gebeurt op aanvraag. De scholen krijgen na aanmelding een communicatiepakket toegestuurd.” Dit jaar krijgen de scholen stempelkaarten. Beukers: “Dat komt omdat we bij The Daily Mile zien dat fysieke kaarten die in de klas kunnen worden opgehangen heel motiverend werken. Bij The Daily Mile hebben we daarvoor bingokaarten en bij de samenwerking met de Avond4daagse is nu de stempelkaart ontwikkeld.”

Stempelkaart

Peuter4daagse

De samenwerking tussen KWbN en JOGG bevalt zo goed dat er inmiddels ook een tweede samenwerking loopt, de Peuter4daagse voor de allerkleinsten. Dit initiatief richt zich op kinderen van 0 tot 4 jaar. “Het idee voor een Peuter4daagse ontstond een aantal jaren geleden bij de peuteropvang in Heerlen. Na een aantal succesvolle jaren in Limburg, bieden we samen met KWbN dit jaar de Peuter4daagse voor het eerst in het hele land aan.”

Avond4daagse in cijfers

• Al 75 jaar een begrip
  • 600 Avond4daagsen jaarlijks in heel Nederland
  • 500.000 kinderen die deelnemen
  • 20.000 vrijwilligers
  • 1.500.000 betrokkenen (ouders, grootouders, docenten etc)

Nicole Beukers

Nicole Beukers (31) uit Leiden is een voormalig topsportster. Ze is Olympiër als roeister won ze met de dubbel vier zilver bij de Spelen in Rio in 2016 en werd zesde bij de Spelen in Tokio in 2021. Met de dubbel vier werd ze daarnaast wereldkampioen in 2017 en tweede bij de EK in hetzelfde jaar. Beukers volgde aan de Pedagogische Academie voor Basisonderwijs van de Haagse Hogeschool zowel de opleiding ‘Leerkracht basisonderwijs’ als ‘(Vak)leerkracht bewegingsonderwijs primair onderwijs’. Omdat ze vijftien jaar aan topsport heeft gedaan, heeft Beukers zelf de positieve effecten van bewegen ondervonden. “Daarom wil ik graag professionals enthousiasmeren om in beweging te komen. The Daily Mile is daarvoor een supermiddel: het is gemakkelijk in te zetten weet ik uit ervaring – ik heb zelf ook voor de klas gestaan – en het is laagdrempelig.”

Openingsfoto: The Daily Mile in gemeente Oldebroek.