Feest in plaats van traktatie tijdens Week voor de Gezonde Jeugd

Tijdens de Week voor de Gezonde Jeugd (12-17 juni 2023) hebben verschillende basisscholen en kinderdagverblijven geëxperimenteerd met feest in plaats van traktaties. Ze deden dit met behulp van de feestdoosjes van Wie jarig is viert feest.

Zo overhandigde Manon namens JOGG Alblasserdam een feestdoosje aan Bianca Bollaart van Wasko Kinderopvang in Alblasserdam. Ook haar collega Jeanette ging bij verschillende scholen langs. Ze kreeg gemengde reacties: “De meeste van mijn scholen hebben het als zeer positief ervaren en gaan het bespreken in het MT. Op sommige scholen geven ze aan dat juist ouders willen trakteren, omdat dat een traditie is. Hier zijn nog wat overtuigingen wel wat losser mogen.”

Sanne Meerman, JOGG-regisseur van de gemeenten Vijfheerenlanden en Stichtse Vecht, ging op 13 juni langs bij Montessorischool het Mozaïek in Maarssen (onderdeel van Stichtse Vecht). Druppie was jarig en groep 6, 7 en 8 vierde dit mee. De demonstratie werd gegeven door JOGG-regisseur Sanne, samen met Gezonde School-adviseur en gezinsleefstijlcoach Christa. Na afloop is het feestbeleid met het schoolteam geëvalueerd. Maar liefst 20 van de 23 kinderen willen hun verjaardag op deze manier vieren. Alle groepen van de school hebben een feestkist ontvangen.

Voordelen

Kiezen voor een feestbeleid heeft vele voordelen:

• Financiële verschillen tussen ouders doen er niet meer toe.
  • Er zijn geen discussies meer over inhoud.
  • Ouders hebben geen stress meer bij het maken of kopen.
  • Voor het kind én de klas is er een feestje!

Over de website ‘Wie jarig is viert feest’

De campagnewebsite ‘Wie jarig is viert feest’ is een initiatief van GGD zhz, JOGG Zuid-Holland Zuid, GGD Haaglanden, GGD West-Brabant en Glos Educatief. De site geeft redenen om over te stappen van traktatie naar feest, biedt een stappenplan om tot een feestbeleid te komen en geeft voorbeelden van feestkaartjes voor onderbouw en bovenbouw met leuke activiteiten. Voor de kinderdagverblijven is er het prentenboek Wie jarig is viert feest. Dit is te bestellen in de webshop van Glos Educatief.