Gratis inspiratietool maakt bewegend leren beschikbaar voor kinderopvang en onderwijs

Lancering tijdens de Bewegend Leren Conferentie op 24 januari 2020 in Utrecht

Kinderen die veel bewegen presteren beter. Talloze onderzoeken tonen het aan: deze kinderen zijn gelukkiger, socialer en creatiever dan kinderen die te weinig bewegen. Om de kinderopvang en het onderwijs te inspireren om meer te bewegen én bewegend te leren, lanceert Studio Swing de Bewegend Leren Database. Een landelijke tool voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten om een beweegidee te maken en te delen met collega´s. Tijdens de Bewegend Leren Conferentie op 24 januari 2020 in Utrecht, wordt de tool feestelijk gelanceerd.

Het idee voor de database is ontstaan vanuit een behoefte in de kinderopvang en het onderwijs. Steeds opnieuw het wiel uit moeten uitvinden op het gebied van bewegend leren kost veel organisaties veel tijd. Met de online database wordt het mogelijk om gratis ideeën over bewegend leren op te doen. Via de computer, tablet of mobiele telefoon zijn de lesideeën altijd beschikbaar. De kinderen krijgen wat ze nodig hebben: meer beweging en bewegend leren. Professionals ervaren werkdrukverlichting en inspiratie door lesideeën van collega’s te gebruiken.

De Bewegend Leren Conferentie richt zich dit jaar specifiek op professionals die werken met kinderen tussen nul en zeven jaar. Ook beleidsmedewerkers, coaches en directeuren kunnen er inspiratie vinden. Na de openingsvoorstelling spreekt wetenschapsjournalist Mark Mieras over de breinontwikkeling in relatie tot beweging. In de twee workshoprondes worden voorbeelden gegeven van divers creatief beweegaanbod met een link naar de wetenschap, zodat bezoekers meteen ervaren hoe het toepasbaar is in hun werk of beleid. Als kers op de taart wordt de Bewegend Leren Database gelanceerd met een demo en een toast.

Bekijk het volledige programma van de conferentie hier.