Kinderen verantwoord en leuk bezighouden

Vanwege het gedwongen sluiten van scholen en kinderopvang – behalve voor kinderen van ouders uit cruciale beroepsgroepen – komt er veel op ouders neer. Gelukkig zijn er nog genoeg mogelijkheden om kinderen verantwoord en leuk bezig te houden.

Peuters en kleuters

Op https://www.gezondeleefstijlopschool.nl/jong-lekker-fit-activiteiten/staan 48 activiteiten voor peuters en kleuters die te maken hebben met gezonde voeding, maar direct ook met taal- of rekenvaardigheid en andere ontwikkelingsgebieden. De activiteiten zijn geschreven voor scholen en peuterspeelzalen, maar kunnen ook heel goed thuis gedaan worden. De filmpjes zijn speciaal voor ouders om te laten zien wat je thuis kunt doen. Maar doe thuis ook vooral de andere activiteiten.

Voorbeelden van activiteiten:

• Fruit verstoppen in de tuin en je kind laten zoeken
  • Handenwassen op de goede manier, met handenwaskaart
  • Een groententuintje maken in een pot
  • Samen koken
  • Stempelen met groenten en verf
  • Fruit en groenten raden

Ook leuk is om de groente- en fruitkaarten te printen en daar allerlei spelletjes mee te doen zoals:

• Sorteren op kleur
  • Sorteren op groenten en fruit
  • Sorteren op ken ik wel/ ken ik niet
  • Woorden naschrijven
  • Namen leren van de verschillende groente- en fruitsoorten
  • Op internet opzoeken hoe de verschillende soorten groenten en fruit groeien

Voor basisschool

Op https://www.shopgezondeleefstijlopschool.nl/kindermoestuin-lespakket.htmlvind je de moestuintas. In de moestuintas zaai je verschillende kruiden en groenten waar je na het oogsten een lekker gerecht mee gaat maken. Alle ingrediënten zitten in de tas, je hebt alleen aarde nodig. In een speciaal schriftje kunnen kinderen de vorderingen bijhouden. De tassen zijn er in verschillende thema’s.

Voortgezet onderwijs

Op www.chargeyourbrainzz.nlvind je alles over goed slapen. Naast heel veel informatie kunnen ouders ook zelf een link naar het lesmateriaal opvragen. Klik op Gratis lespakket aanvragen, vul naam en e-mailadres in, ga akkoord met de voorwaarden en verstuur. Je krijgt een link naar het lesmateriaal. Daarin een quiz, printbare spelletjes over slaap, filmpjes en een game.