Media Ukkie Dagen

Thema: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Van 26 maart t/m 2 april 2021 zijn de Media Ukkie Dagen. Tijdens deze themaweek, een initiatief van Netwerk Mediawijsheid, wordt er aandacht gevraagd voor mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 tot 6 jaar. Ouders en verzorgers van jonge kinderen krijgen tijdens deze campagne tips om aan de slag te gaan met het mediagebruik binnen het gezin. Ook kinderopvangorganisaties kunnen tijdens deze week aandacht besteden aan media-opvoeding.

Jonge kinderen weten de weg in de ‘digitale wereld’ razendsnel te vinden. Ze swipen op de tablet of smartphone zo naar hun favoriete filmpje of app. Kinderen beleven hier veel plezier aan en voor ouders geeft het af en toe een momentje voor jezelf. Maar dreumesen, peuters en kleuters zijn nog te klein om er wijs mee om te gaan en begeleiding van ouders en verzorgers is nodig.

Wist je dat door het samen kijken van een filmpje of samen spelen van een online spelletje een kind er ook echt iets van opsteekt? En dat de afwisseling met andere activiteiten, zoals buitenspelen, belangrijk is? In het mediagebruik van het kind ligt meer dan wat je als ouder misschien op het eerste oog ziet. Het is onderdeel van de opvoeding. Door samen van media te genieten kunnen kinderen volop de kansen van media benutten en blijven de risico’s beperkt. Het thema van de Media Ukkie Dagen 2021 is daarom: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.

Tijdens de Media Ukkie Dagen van 26 maart t/m 2 april 2021 wordt aandacht gevraagd voor mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 tot 6 jaar. Ouders en verzorgers van jonge kinderen krijgen tijdens deze campagne tips om aan de slag te gaan met het mediagebruik binnen het gezin. We geven antwoord op vragen, zoals: hoe kan je als gezin samen plezier beleven aan media? Welke inhoud past goed bij je kind? Hoe kan je je kind veilig begeleiden op de tablet? En hoe zorg je voor de juiste balans in momenten met en zonder media?

Gratis webinar op 31 maart

Tijdes de Media Ukkie Dagen is er op 31 maart van 20 tot 21 uur een gratis webinar, ‘Ik zie ik zie wat jij niet ziet’. Tijdens deze webinar neemt Denise Bontje van Mediasmarties.nl ouders mee in het media-aanbod voor jonge kinderen. Welke media zijn beschikbaar? Waar moet je als ouders op letten en welke media passen in een gezond mediamenu voor jonge kinderen? Hoe zorg je voor de nodige balans? Het webinar geeft ouders praktische tips om een gezond mediamenu samen te stellen voor jonge kinderen.

Wat is Netwerk Mediawijsheid?

Netwerk Mediawijsheid bestaat uit meer dan duizend organisaties die zich inzetten op gebied van mediawijsheid. Dat zijn onder meer bibliotheken, culturele instellingen, mediacoaches, lesmateriaalontwikkelaars, educatieve uitgeverijen, onderzoeksinstituten, ict-bedrijven, mediaproducenten en -platformen, onderwijsinstellingen en zorg- en welzijnsorganisaties.

Netwerk Mediawijsheid is in 2008 als programma opgericht op initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Met het netwerk als organisatievorm zijn belangrijke mediawijsheidthema’s makkelijker, sneller en creatiever aan te pakken. De kracht van het netwerk ligt in de kennisdeling en samenwerking.

Netwerk Mediawijsheid wordt aangestuurd door vijf organisaties uit het netwerk: