Vierde editie Kindermenu 2.0 in provincie Drenthe

Inzenden voor 8 maart, uitslag 22 maart

In restaurants bestaat een kindermenu vaak uit patat met een frikandel of kroket óf een pannenkoek. Maar het kan ook gezonder! Provincie Drenthe, Jong Leren Eten en Drenthe Gezond hebben daarom alle basisscholen, kinderopvang én ook de ouders uitgedaagd om samen met de kinderen mee te doen aan de vierde editie van de receptenwedstrijd ‘Kindermenu 2.0’.

Het doel van de wedstrijd is om een lekker, regionaal én gezond kindermenu op de kaart te krijgen bij Drentse restaurants. En het resultaat: een prachtig kookboek met alle winnende recepten.

Wat is de bedoeling?

Verzin een leuk, lekker en gezond gerecht. Leerlingen mogen het zelf verzinnen of samen met hun ouders, opa’s of oma’s, broer of zus, klasgenootjes, noem maar op. Voor het recept gelden deze spelregels:

• Gebruik minimaal 100 gram groenten. Groente moet het middelpunt zijn van jouw gerecht
  • Gebruik maximaal 10 ingrediënten
  • Je mag streekproducten gebruiken maar het hoeft niet
  • Het gerecht moet kleurrijk, betaalbaar en vooral erg lekker zijn

Aan de slag

Pak de pannen, potten, snijplank en messen erbij (wel voorzichtig met je vingers) en ga lekker aan de slag! Maak ondertussen een filmpje (of laat je filmen) waarin je laat zien hoe je het gerecht aan het maken bent. En hoe lekker, leuk en gezond jouw recept is. Vertel hoe je op het idee van het recept bent gekomen en waarom jouw recept het beste is en dus moet winnen.

Inzenden

Leerlingen kunnen tot 8 maart het recept samen met het filmpje naar de contactpersoon bij hun gemeente sturen. Daarbij moeten ze ook de naam van de school vermelden en in welke klas ze zitten. Als de recepten bij de gemeente binnen zijn, gaat de vakjury aan de slag. Zij gaan bekijken of het recept lekker, vers, gezond en betaalbaar is. Op 22 maart wordt per gemeente de uitslag bekend gemaakt.

Inspiratie nodig?

Leerlingen die nog op zoek zijn naar inspiratie kunnen terecht bij de kookboeken van de eerste drie edities: 2019, 2020 en 2021.