‘Wie jarig is viert feest’ nu ook voor kinderdagverblijven en BSO’s

Van traktatiebeleid naar feestbeleid

In 2022 startte in de Week van de Gezonde Jeugd 2022 (7-11 juni) de campagne ‘Wie jarig is viert feest’ voor basisscholen. In de Week van de Gezonde Jeugd 2023 (12-17 juni) wordt de campagne uitgebreid naar kinderdagverblijven en BSO’s. Ook zij worden opgeroepen om hun traktatiebeleid om te zetten naar een feestbeleid.

Prentenboek

Voor kinderdagverblijven is er een prentenboek gemaakt. Daarmee kunnen pedagogisch medewerkers aan de hand van vijf verhaaltjes over de dieren uit www.peuterbeweging.nl die feestvieren een kind laten kiezen hoe het zijn verjaardag wil vieren. Het prentenboek is bedoeld voor kinderen van 1 tot en met 4 jaar. De hoofdrollen zijn voor Nellie nijlpaard, Kees kikker, Sissi slang, Paco papegaai en Luuk leeuw. Zij blijken uiteenlopende ideeen over verjaardag vieren erop na te houden. Zo kiest Nellie nijlpaard voor een muzikaal dansfeest, terwijl Kees kikker dol is op een zand- en waterfeest. De rode draad is dat dit gebeurt zonder te trakteren. Bij elk verhaaltje is er een pagina met ideeën voor de uitvoering voor de pedagogisch medewerker. Het prentenboek dat hier is te bestellen, kan ook thuis gebruikt worden of door oppasouders.

Om het hele gebeuren nog feestelijker te maken, kan op de website van Peuterbeweging een kleurplaat en een feestkroon gedownload worden.

Filmpje aangepast

Omdat de kinderdagverblijven en de BSO’s aan de campagne ‘Wie jarig is viert feest’ zijn toegevoegd is ook het begeleidende promotiefilmpje van Wie jarig is viert feest aangepast. Ditmaal worden niet alleen basisscholen bezocht maar ook kinderdagverblijf De Zandvlinder.

In het filmpje worden de redenen waarom scholen, kinderdagverblijven en BSO’s overstappen van een traktatiebeleid naar een feestbeleid op een rijtje gezet:

• Financiële verschillen doen er niet meer toe.
  • Geen discussies over het formaat en de inhoud van de traktatie.
  • Geen stress meer bij het maken en kopen van de traktatie.