Samen zijn wij iedereen

Campagne en website vragen aandacht voor inclusief klimaat in het MBO

Als docent in het MBO weet je hoe belangrijk een goede sfeer in de klas is. Als iedereen erbij hoort en meedoet met respect voor bestaande verschillen werkt dat positief door in het studieresultaat van je studenten. Is dit zichtbaar en voelbaar, dan wordt school een veilige plek voor iedereen. Met de website https://inclusiefmbo.nl/ en de campagneweek ‘Samen zijn wij iedereen’, die van 15 tot en met 19 maart loopt, vragen de initiatiefnemer Stichting School & Veiligheid en de samenwerkingspartners – Anne Frank Stichting, Critical Mass, Diversion, ECBO, Human Dimensions, Nieuw Wij, Samen Sterk zonder Stigma, Sex Matters, Theater aanZ en Theatergroep Playback – aandacht voor het belang van een inclusief klimaat in het MBO.

In de week zijn er inspirerende activiteiten zoals de keynote van Jitske Kramer en een VR-beleving voor docenten.

Waarom?

Er zijn nog steeds studenten die zich buitengesloten voelen, die proberen zich aan te passen, maar in de knel komen met zichzelf. Studenten die door hun afkomst en opvoeding eigen normen, waarden en omgangsvormen hebben en zich niet gehoord voelen. Of studenten die door hun handicap of beperking worden weggezet als aparte groep en anders worden behandeld.

Wat vraagt dat van jou als docent?

Het bereiken van een fijne sfeer waar iedereen erbij hoort, vraagt bewustzijn en deskundigheid van jou als docent. Herken jij vanuit welke normen en waarden je je vak uitvoert? Sta je open voor ervaringen en werkelijkheden die je niet direct herkent? Word bewuster van wie je bent en beter in wat je doet. Laat je studenten zien hoe belangrijk het is om je te verdiepen in de ander en samen nieuwe afspraken te maken over hoe je met elkaar omgaat. Zo kun je nog meer betekenen voor je studenten en sturing geven aan de sfeer in de klas.

Hoe doe je dat?

Op de website https://inclusiefmbo.nl/ vind je praktische tips voor het bouwen aan een sfeer op school en in de klas waar iedereen erbij hoort. Of je nu zoekt naar adviezen, trainingen, lesmateriaal voor je studenten of voor je team. De website wordt regelmatig aangevuld met nieuwe informatie. Zoek gericht of laat je verrassen!