Ouders: mobieltjes wel op school, niet in de klas

Een verbod op mobieltjes in de klas kan bij een meerderheid van de ouders rekenen op steun. Een verbod op mobiele telefoons in de gehele school ziet een meerderheid niet zitten. Dat blijkt uit een korte peiling onder 500 ouders met een kind op de basisschool (vanaf 10 jaar) en de middelbare school in het Landelijk Ouderpanel van Ouders & Onderwijs.

61% voorstander mobieltjesverbod in de klas

Meer dan zes op de tien ouders is voorstander van een verbod op mobieltjes in de klas. Ze wijzen daarbij vaak op de afleiding en onrust die mobiele telefoons geven. Een kwart van de ouders vindt een verbod juist géén goed idee. Zij geven juist aan dat het belangrijk is dat kinderen zelf verstandig leren om te gaan met de smartphone.

Mobiele telefoons niet in de klas, maar wél op school

Ouders zijn minder positief over een verbod van mobieltjes in de hele school. Ruim de helft van de ouders vindt een algeheel verbod op school geen goed idee. Daar tegenover staat ruim een derde die het liefst wél een verbod op mobiele telefoons ziet in de hele school. De rest van de ouders is neutraal.

Patricia Vijfwinkel, moeder van 17-jarige zoon Mika, deed mee aan de peiling. Zij vindt het vooral belangrijk dat de school één lijn trekt. Op de school van haar zoon zijn er verschillen tussen hoe leraren met mobiele telefoons omgaan op school. Dat maakt het, volgens haar, voor kinderen onduidelijk en inconsequent.

Minister onderzoekt landelijk verbod

Er is de laatste weken veel aandacht voor regels rondom telefoongebruik op school. Moeten er landelijke regels komen, of is het belangrijk dat scholen zelf deze regels blijven bepalen? Onderwijsminister Dennis Wiersma zei vorige week dat hij gaat onderzoeken of een landelijk mobieltjesverbod gewenst is. Hij vreest dat de telefoons leiden tot slechtere schoolprestaties. Voor de zomer wil hij met een definitief besluit komen.

Meeste scholen hebben al regels

Hoe staat het er nu eigenlijk voor met de regels in Nederlandse scholen? De meeste ouders geven in de peiling aan dat de school regels of richtlijnen heeft over mobiele telefoons. Vooral op basisscholen geldt een verbod op mobiele telefoons in de hele school. Op het voortgezet onderwijs is dat slechts 6%. Op alle scholen geldt volgens ruim de helft een verbod op mobieltjes in de klas. In het voortgezet onderwijs ziet een derde van de ouders toch ook nog dat er geen regels zijn en mobiele telefoons gewoon zijn toegestaan.

Lees hier de Onderzoeksrapportage Mobieltjes in de klas van Ouders & Onderwijs.